Ovisshet

06:54 by sthalsan

Det gnager i dig, att inte veta, inte ha kontroll och inte kunna planera. Du vet inte vart du kommer bo, var du kommer få jobb och hur det kommer bli. Du har varit i kontakt med många arbetsgivare, skickat ditt cv land och rike runt, varit på två intervjuer, fått negativt besked på en och väntar svar från den andra. Du vill bara ringa upp arbetsgivaren, säga att du måste få veta NU, att du inte står uuut längre, men det är bara att bita ihop och vänta. Du gillar verkligen inte den här typen av förändringar, det är för hög otrygghetsnivå. Det blir svårt att göra något ordentligt för stunden, när oron hela tiden dyker upp och stör dig. Du har försökt att avsätta en fast tid varje dag för att oroa dig så mycket du någonsin kan, men inte heller det har hjälpt. Du har också provat meditation, tai chi, lugna promenader, intensiva träningspass, spikmatta, pratat med vänner och mamma, som bara säger att det löser sig, men hur ska det gå till? Du kämpar verkligen för att bli mindre orolig, inte hetsa upp dig helt i onödan eller tänka längre än till morgondagen, men det går bara inte!

Oro är en stark affekt, som är svår att få bukt med när den en gång svept in i bröstkorg, mage och snörpt ihop struphuvudet. Det är inte sällan oro leder till oro över att man är orolig, vilket inte gör saken bättre. Du behöver ha en balans mellan osäkerhet och trygghet i livet. Hur måtten på den balansen ser ut varierar från individ till individ. En del blir väldigt sällan oroliga, medan andra oroar sig för allt, jämt och ständigt. Oro är emellertid en ovälkommen känsla, som ingen vill ha. Istället för att fortsätta bekämpa den, se om det är möjligt att ge oron tillåtelse att få vara där. Bjud in den, utan överdriven vänlighet, hälsa på den och säg till dig själv: Nu är jag så där orolig igen, så pass att jag inte får något gjort. Vad vill jag göra nu, i just den här stunden? Vill jag fortsätta oroa mig eller skifta fokus och göra något annat? Varje gång du kommer på dig själv med att oroa dig på nytt, gör om samma sak. Uppmärksamma, beskriv och tillåt oron att vara där samtidigt som du övar på att släppa taget, fördjupar din andning och aktivt styr in dina tankar på det du vill tänka på istället.

 

chaos-485499__180

 

Comments are closed.