Så lyckas du med förändringar

12:47 by sthalsan

Åh nej! Du var så bra igång, hade lyckats springa minst två gånger per vecka under tre veckors tid. Sedan blev du förkyld en vecka och efter det har du inte kommit igång igen. Du är arg på dig själv för att du är tillbaka på ruta ett. Återigen har du följd ditt vanliga mönster. Du kommer igång bra, håller på ett tag, sedan släpper du taget. Du vet, att du mår mycket bättre av att röra på dig regelbundet, det finns väl inte en människa som inte fattar det, att påstå motsatsen är verkligen att ljuga för sig själv. Problemet är att kraften inte finns där. Efter en tid är motivationen svår att upprätthålla, eftersom det är så energikrävande att vara viljestark, när känslan bara säger, ge upp, skit i det, släpp taget. Varje förändring du vill genomföra innebär en ständig kamp mellan förnuft och känsla, vilket oftast slutar med att känslan vinner. Det är inte bara löpningen du släpper taget om, det handlar om allt möjligt. Varför kan andra driva sig själva och nå sina mål, medan du alltid kastar in handduken i förtid?

Det är lätt att satsa stenhårt och jaga efter snabba resultat. Risken är att du tar i för mycket och har för bråttom. När det gäller träning är ett vanligt misstag att tänka, att man måste träna mycket för att det ska göra skillnad och nytta, vilket ofta leder till överträning, olust och skador. Kroppen behöver tid på sig för att bygga sig stark, precis som hjärnan trivs bäst med små förändringar över lång tid. Det är bättre att ta många myrsteg än några få elefantkliv. Du riskerar inte att trötta ut dig lika fort, gradvis kommer det ändå nya resultat som bidrar till att din motivation håller i sig och ökar. Börjar med ett nytt beteende i taget och gör det under en kortare stund. Gör saker med måtta, vad det än handlar om, bara håll fast och upprepa det över tid. Du kommer bli häpen över hur mycket du kan utvecklas på bara ett år. En veckostädning på 50 minuter, kan brytas ner till 10 minuter, fem dagar i veckan. Lär dig att bestiga ett berg i etapper med vila och återhämtning mellan varje sträcka, som du klättrar.

 

abseil-243141__180

Comments are closed.