IoT-lab

Projekt: IoT-lab för SMF

Premiär för Linnéuniversitetet LIVE med fokus på IoT

Postat den 15th October, 2021, 08:19 av Diana Unander

Igår var det premiär för Linnéuniversitetets nya satsning “Linnéuniversitetet LIVE” och först ut var vår projekledare Fredrik Ahlgren som berättade om smarta städer med hjälp av Internet of Things – sakernas internet. Med hjälp av sensorer kopplar vi upp våra städer för att nyttja våra resurser på ett mer hållbart sätt, samt för att underlätta i planeringen av våra städer och samhällen. Det kan exempelvis vara sensorer för hushållning av vatten och smartare bevattning av växter, trafikmätningar för smartare nyttjande av våra vägar och minskade utsläpp. Fredrik visade och introducera Internet of Things, dess möjligheter samt berätta om projektet ”IoT-lab för SMF”.

Vår främsta målgrupp för projektet är ju egentligen små och medelstora företag (SMF) och ska vi vara helt ärliga så var det inte så många SMF men desto fler från offentlig verksamhet och andra delar av unversitetet. Vi ser detta som viktiga forum att nå ut med information om vad vi gör inom projektet och inom IoT i stort – man vet aldrig vad dessa kontakter kan leda.

Linnéuniversitetet LIVE rullar nu vidare på torsdagar  då Linnéuniversitet välkomnar er till campus i Kalmar och erbjuder uppdateringar och presentationer om forskning, specifika utbildningar, samarbetsprojekt och pågående utvecklingsarbeten. Varje tillfälle inleds med en programpunkt på 20-30 minuter följt av frågestund, samtal och mingel. I övrigt kommer programmet variera till innehåll och form.

Det här inlägget postades den October 15th, 2021, 08:19 och fylls under blogg