Nystart och återstart på lärarutbildningen vid Linnéuniversitetet

augusti 25th, 2020 by Daniel Alvunger

Nästa vecka startar de flesta av våra lärarprogram och vi får välkomna våra nya och tidigare studenter. Förskollärarprogrammet för pedagogiskt yrkesverksamma har redan varit igång sen mitten av augusti med ca 100 studenter som inledde sina studier. Grundlärarprogrammet startar i höst verksamhetsintegrerad profil (VI) i samarbete med Alvesta, Tingsryd och Växjö och fortsätter enligt denna modell i Kalmar, Mönsterås, Mörbylånga och Nybro. Men inte nog med det. Utifrån vår idé om samverkansnoder etablerar vi VI-skolor i Karlskrona och Oskarshamn. Arbetet med att utveckla en inriktning med grundlärarprogram för fritidshem för pedagogiskt yrkesverksamma går in i sin avslutande fas och vt 2022 förväntas vi kunna välkomna de första studenterna. Den flexibla och verksamhetsnära ämneslärarutbildningen Linné går också enligt plan och under nästa nämndsmöte 18 september ska nämnden diskutera och ta ställning till viktiga grundpelare i den nya utbildningen så att arbetet med detaljerat förslag kan fortgå under hösten. Yrkeslärarprogrammet och speciallärarprogrammet/specialpedagogprogrammet samt förskollärarprogrammet kör också igång.

Lärarutbildningens studentföreningar KAROLIN och PEDAL är i full aktivitet att inviga de nya ”kullarna” i studentlivet. Jag hade förmånen att först vara på campus i Växjö i dag (25 aug) för att sent på eftermiddagen hämta min cykel på campus Kalmar. Jag såg där full aktivitet från studentföreningarna och utanför Radix fick jag hjälpa en lärarstudent i sin overall att få på en brassestol på pakethållaren (som tur är kan jag knepet sen min egen studenttid). Dessa föreningar är så viktiga för vår verksamhet. Min personliga reflektion är att du i första hand inte flyttar till en universitetsstad för att plugga, utan för att leva. Och ordet universitet betyder ursprungligen helhet eller att ingå i ett sammanhang – och det skapar studentföreningarna.

Daniel Alvunger
Jag är dekan vid Nämnden för lärarutbildning och lärare och forskare i pedagogik.
Huvuddelen av min undervisning är inom ämneslärarprogrammet och yrkeslärarprogrammet där jag föreläser om yrkesutbildningens och skolväsendets historia, läroplansteori och didaktik, yrkeslärande, yrkesdidaktik, utvecklingsarbete och forskningsmetodik, vetenskapsteori med fokus på yrkeskunnande och praktisk kunskap.

Comments are closed.