Nämnden för lärarutbildning

Nyheter från lärarutbildningen

Succé för lärarutbildningens ”Zoomväkteri”

Postat den 19th april, 2020, 16:21 av

I tidigare inlägg har övergången till digital undervisning i samband med Covid19-situationen berörts. Under vecka 16 testade vi ett helt nytt grepp i vårt arbete för studentrekrytering. För att kunna svara på frågor från presumtiva studenter anordnade lärarutbildningen ett ”Zoomväkteri” (Zoom är det verktyg vi använder för vår digitala kommunikation). Under den 14 april och den 15 april fanns lärarutbildare, lärarstudenter och studie- och yrkesvägledare på plats under åtta timmar för att svara på frågor och funderingar. Grundidén var enkel: via att klicka på en länk kunde den frågvisa och undrande sökanden komma in i ett Zoom-rum och antingen skriva sina frågor i en chat eller ställa dem direkt.

Eftersom det var första gången som vi hade detta upplägg var vi osäkra på hur många som egentligen skulle hitta till Zoomväkteriet och hade ställt in oss på att det kunde bli ganska få som kom på digitalt besök. Men, tji fick vi. När vi summerade de två dagarna hade mer än 80 personer varit inne och ställt frågor om allt mellan himmel och jord: Hur förbereder jag mig bäst för studierna?, Är det svåra uppgifter i kurserna?, Hur ordnar jag enklast ett studentboende?, Hur många timmar i veckan får man räkna med att lägga på studierna?, Hur vet jag om jag är behörig till det program jag har sökt?. Listan kan göras lång.

Vi kommer definitivt att köra detta upplägg nästa år igen eftersom det var lärorikt för oss alla och inte minst oerhört trevligt att kunna prata med alla nyfikna sökande. Det vi framförallt tar med oss från dessa två dagar är att vi med utgångspunkt från de frågor som ställdes kommer att utveckla en FAQ (frequently asked questions) kopplad till våra olika program. På detta sätt kan vi också tydligare berätta om och visa upp våra lärarutbildningsprogram på Linnéuniversitetet.

Det här inlägget postades den april 19th, 2020, 16:21 och fylls under blogg

Kommentarer inaktiverade.