Höststart

15:47 by anhaab

Hösten är här och vi valde att testa en ny metod som vi läst och diskuterat mycket den senaste tiden: en (i vanlig ordning) lite förenklad version av touchstone tours.

Vi ställde oss utanför entrén på UB Växjö och frågade inpasserande studenter vad de skulle göra idag, om vi kunde få följa med och om de kunde visa oss runt lite. Med motiveringen: vi jobbar här, vi är här varje dag, vi vet hur grupprumsbokning fungerar och hur böckerna står. Nu vill vi se UB genom era ögon – kan vi få följa med er?

Och det fick vi! Vi gick i par, en av oss förde dialogen och den andra antecknade. Vi diskuterade innan om vi skulle spela in ljud, men väl i stunden kändes det så stelt så vi körde helt enkelt utan. De personer vi frågade blev väldigt glada över att vi skulle gå med dem och sa saker som: “Åh så bra! Jag behöver ju hjälp!”. Men vår ambition var inte att hjälpa till, utan snarare att se vilka strategier som användes och vad som gjorde att användaren stötte på problem. Därför ingrep vi inte särskilt, hade personen tänkt gå till informationen så fick de gå dit med oss i släptåg.

Vi fick följa med fyra olika personer/sällskap med helt olika ärenden på UB. En liten sammanfattning följer nedan:

  • En person ska hitta sina kompisar. .
  •  Två personer ska kanske skriva ut, men har hört att en kan få hjälp att skriva ut en större mängd text och kanske ska göra det i stället. Går till informationen och frågar. Bestämmer sig ändå för att skriva ut. Då börjar det långdragna projektet “fyll på pengar”…
  • En besökare ska bara in och låna en bok (och förutsatter att den finns inne) . 
  • Nästa besökare ska kolla varför en bok hen reserverat inte kommit trots att lånetiden för föregående låntagare var slut.
Resultat 
– Reservation: fattar inte slutdatumet som ska fyllas i. Det får effekter att reservationer försvinner. Tolkningen är att man ska skriva i när man vill ha boken, inte när reservationen ska försvinna. 
– Vem är i disken? Svårt att förstå, många är också bakom – är de tillgängliga för frågor? 
– Studieplats, kommer vid lunch får man sitta där det finns plats. Erfarna studenter har superkoll på olika studieplatser och användningen av dem.
– Plan 1 i gamla delen tycks gå under namnet “arkivet”
– Kompisar och känsla, en wayfindingstrategi när man kan miljön någorlunda 
– Vill gärna få hjälp av personalen
– Se över processen gällande skriva ut och fylla på saldo. Kan vi hjälpa till mer än vad vi gör idag? 
– Hitta studieplats “jag letar mig fram, kollar inte kartor”
– Förstår inte riktigt kartan i OneSearch, där är “något med trappan”
Metod
Svårt att skriva allt när man observerar 
Svårt att fråga om att spela in, vem håller i mobilen?
Bra att vara två 
Vad ger detta?
Perspektiv!
Ställa frågor om?
Metoden kommer definitivt att vara användbar! Utifrån detta skulle vi kunna göra mer riktade undersökningar mot olika grupper och processer i vår verksamhet.

Comments are closed.