Denna veckan har UX-gruppen, samordningsgruppen för flytten samt uppdragsgruppen för handledningytan på Kajen haft ett heldagsmöte för att planera användarundersökningar kopplade till UB:s erbjudande av stöd och service på Universitetskajen. Användarundersökningarna genomförs under mars månad.
Vårt fokus är:
- Vilka behov har studenten?
- Vilka förväntningar finns?
Tidigare insamlat material:
- Linnébarometern
- Analysrapporten av texthandledning och bokad sökhjälp
- Statistiken från Drop-in
- Bokningar sökhjälp
- Bokningar studieverkstaden (senaste tre månaderna)
- Inkommande chattar
Fotodagbok: studenter från olika fakulteter fotograferar sin studievardag under en vecka. Därefter träffar de någon av oss för en kortare intervju där de berättar om sina bilder. På detta sätt placerar vi UB i ett större studerandesammanhang. Göteborgs UB har tidigare genomfört fotodagbok med funka-studenter de har vänligt nog delat sitt resultat med oss.
Gerillaintervjuer: snabba korta intervjuer där vi haffar studenter på språng. Genomförs på UB samt nere på Universitetskajen.
Frågor på Kajen:
- Saknar du UB här nere idag? Om ja, vad saknar du? Om nej, varför inte?
Frågor på UB:
- Har du någon gång frågat personalen om hjälp?
Kognitiva kartor: Vi sätter upp en bemannad station för kartritning. Bemannad för att kunna få en förklaring till teckningarna.
Rita:
Fråga på whiteboard (fysiskt på båda orterna): Frågorna byts varje vecka.
Pop-up fråga (webben): Som komplement till whiteboarden som bara når våra fysiska besökare.
Dutt-metoden: Whiteboard eller blädderblock placeras ut tillsammans med en fråga med olika alternativ. Användaren sätter en “dutt” på alternativen som föredras. Fråga: hur vill du helst ha hjälp av oss?
Frågeformulär (frågor i informationsdisken): Liknande referensfrågemätningen, men detta sker under två veckor och gäller alla frågor vi får i informationen.
Genom dessa metoder samt tidigare insamlat material hoppas vi få en bra inblick i användarens behov för att därefter kunna designa vårt stöd och kommande erbjudande i både first- och secondline.