Linnéuniversitetet, studenterna och regionens utveckling

Postat den 22nd januari, 2021, 13:48 av Peter Aronsson

22 januari 2021

Av de studenter som tagit examen vid Linnéuniversitetet har 96 procent ett kvalificerat jobb som kräver högskolestudier 3-5 år efter de slutat studera. Hela tre av fyra har precis det jobb som motsvarar utbildningen. Bland akademiker är arbetslösheten i augusti 2020 4,2 procent, långt under genomsnittet på arbetsmarknaden. För våra alumner är den 2,9 procent – det vill säga 30 procent lägre!

Bland de lite överraskande resultaten i vår stora alumnundersökning där 4000 tidigare studenter tillfrågats om sin utbildning och arbetsmarknaden är att nästan hälften av de som är egenföretagare har utbildningar från konst och humaniora, med arbete som facköversättare och musikproducenter!

Viljan att rekommendera Linnéuniversitetet till andra studenter är ökande och hög. 87 procent i år mot 78 procent vid den senaste alumnundersökningen från 2017.

Det är ett mycket bra resultat som motsäger bilden som ibland lanseras av en högskoleutbildning som inte möter arbetsmarknadens behov. Samtidigt visar svaren att utbildningarna ger mer än så med stärkta allmänna förmågor till problemlösning och kritiskt tänkande, personlig utveckling med stärkt självförtroende, som i sin tur genom ökad förmåga att stödja andra, argumentera och diskutera bidrar till både personlig utveckling och starka medborgare.

Det finns resultat som vi kan utveckla vidare och de rör attraktiviteten i hela regionen. Vi är beroende av gott utbyte med våra regioner och arbetsplatserna där för att både kunna attrahera och behålla studenter och lärare.

80 procent av de studenter som kommer från våra regioner arbetar kvar här efter examen. 80 procent av de som rekryteras utifrån flyttar härifrån. Vi har stor potential att öka den andelen.

Många vill ha bättre arbetsmarknadsanknytning kopplad i utbildningen. Arbetsmarknaden är inte gemensam i regionen, då en utbildning i Kalmar oftast leder till arbete där och inte i Växjö – det finns stor potential för gränsöverskridande kunskapsbildning, samarbete och större arbetsmarknad.

Sammanfattningsvis skapar vi tillsammans en mycket bra matchning mellan studenternas studieval, deras utveckling som individer och medborgare med bra matchning mot arbetsmarknad och en grund för fortsatt livslångt lärande.

Kloka studenter och ett bra universitet skapar stor och avgörande nytta för regionen och landet.

Här kan du ta del av hela rapporten Alumnundersökningen 2020.

Det här inlägget postades den januari 22nd, 2021, 13:48 och fylls under blogg

Ett svar till “Linnéuniversitetet, studenterna och regionens utveckling”

1. Stephen skriver:

Glädjande resultat att vara stolt över! Grattis!