Sjuksköterskestudenter utomlands

Campinas 2019

Postat den 24th January, 2019, 11:37 av sjukskoterskor

Hej! Efter mycket om och men är vi igång med bloggandet från UNICAMP i Brasilien. Dagarna här är varma, långa och hektiska, men otroligt lärorika och intressanta. Sedan vi kom har vi besökt deras Primary Care Unit, Kvinnosjukhus, akutavdelning och även fått en rundtur på sjukhusets övriga avdelningar. Vi ser mycket som skiljer sig åt från sjukvården i Sverige, men även många likheter. Även om sjukhusen på UNICAMP är ett av Brasiliens bästa sjukhus är deras budget begränsad, vilket man bland annat ser på sjukhusets lokaler och personalens och patientens tillgångar. Personalen använder till exempel sina egna kläder under arbetstid och tvättar dem hemma eftersom sjukhuset inte har möjlighet att förse dem med personalkläder (förutom på vissa speciella avdelningar) Även en stor del av journalföringen sker per hand istället för på datorer, vilket skiljer sig från vårt arbetssätt i Sverige. Vissa avdelningar är mycket organiserade och liknar våra svenska avdelningar, medan andra ställen är oerhört kaotiska exempelvis deras akutavdelning.

Detta fick bli en kort sammanfattning av våra första dagar här i Campinas, mer detaljerade inlägg med bilder kommer strax! Nu ska vi iväg med proffesor Isabell och bland annat besöka deras kirurgnottagning!

På återseende,

Nina och Rebecca

Det här inlägget postades den January 24th, 2019, 11:37 och fylls under Alla inlägg