Linnéuniversitetet står bakom gemensamt upprop för att frige Ahmadreza Djalali

Postat den 29th juni, 2022, 10:43 av Peter Aronsson

Tillsammans med övriga rektorer från Sveriges universitet och högskolor har jag  skrivet ett upprop som idag publiceras i Svenska Dagbladet. Uppropet handlar om den svensk-iranske läkaren och forskaren i katastrofmedicin, Ahmadreza Djalali, som greps i Iran i april 2016. Djalali har dömts till döden, anklagad för bland annat spioneri och sitter än idag fängslad under mycket tuffa förhållanden.

Att fängsla och döma någon till döden på uppenbart felaktiga grunder är ett horribelt, inhumant och cyniskt sätt att behandla en medmänniska. Det här är en oacceptabel attack mot akademisk frihet, mänskliga rättigheter och bortom all rimlig rättssäkerhet. Som rektor för Linnéuniversitetet känns det givet att engagera mig i frågan och tillsammans med övriga rektorer kräva Dajlalis frisläppande.

I uppropet som bland annat riktar sig till såväl akademiska kollegor som till organisationer och regeringar som står för värderingar som demokrati, mänskliga rättigheter och akademisk frihet, uppmanar vi till att använda alla tillgängliga kanaler för att kommunicera direkt med iranska makthavare om fallet Ahmadreza Djalali och att öka trycket på Iran att respektera mänskliga rättigheter och rättssäkerhet.

Läs uppropet på Svenska Dagbladet.

Det här inlägget postades den juni 29th, 2022, 10:43 och fylls under blogg

4 svar till “Linnéuniversitetet står bakom gemensamt upprop för att frige Ahmadreza Djalali”

1. Rose Mary Perumattil Jose skriver:

Jag står fast vid er sida eftersom under dessa krävande tid, de som kan bota världens smärtor behövs mest. Jag ber att vår solidaritet och stöd når dem som kan befria honom. Jag ber med allt mitt livskraft att Doktorn Ahmadreza Djalali blir frisläppt och får igen möjlighet att fortsätta sitt jobb för bättre framtid. Jag ber att den plats där han befinner sig har krafter kvar som kan prioritera mänskligheten och barmhärtighet över allt annat. Oavsett vem vi ber, kraften av den Goda kraften styr världen. Ju flera böner, desto mer nåd.