Sjuksköterskestudenter utomlands

Community duty, OP och aktivitetsdag på universitetet!

Postat den 6th October, 2018, 14:50 av sjukskoterskor

Hejsvejs!

Den här veckan har vi varit på community duty och operationsenheten på universitetssjukhuset. På community duty var vi i en ny by, Pito, där vi vandrade ca två timmar till familjerna vi skulle besöka. Det var en lång vandring med mycket vacker natur! Flera av de familjer vi besökte där var utan tillgång till både el och vatten. Vi träffade bland annat en äldre kvinna och hennes son i 30-årsåldern. Sonen har epilepsi och hade för några veckor sedan fått en kramp och ramlat med foten in i eldstaden där de lagar sin mat, och var nu i behov av sårvård. Familjen hade väldigt ont om pengar och behandling för sonens epilepsi var därmed begränsad. Sjuksköterskorna som arbetar i området besöker familjen en gång i veckan för omläggning av såret och samtalar med dem en stund.

Väl på operationsenheten blev det en hel del väntan första dagen. Det var två planerade operationer på förmiddagen, en cholecystektomi och en inläggning av ett bukdrän. Sedan var nästa operation först efter ca fyra timmar, så vi passade på att se hur patienterna togs omhand på post-OP och läste i varsin bok en stund. På eftermiddagen var vi med på en ögonoperation där kirurgen skrapade bort och ersatte patientens lins. Patienten fick lokalbedövning och var vaken under operationen samt fick instruktioner av kirurgen att exempelvis titta mot lampan. När den nya linsen var på plats fick vi båda kika i mikroskopet som kirurgen tittat i under hela operationen, mycket spännande!
Dag två på operationsenheten inleddes med ett planerat kejsarsnitt som skakade om oss en aning! Vi tyckte båda att det såg rätt våldsamt ut när bebisen skulle ut ur det relativt lilla snittet, men allt gick bra för både mamman och barnet. En överväldigande upplevelse! Sedan följdes dagen av två AV-fistelloperationer, en orchidektomi, en mastektomi, en armbågsledsoperation och en omskärelse av en endagars gammal pojke. Omskärelse av pojkar beskrevs av vår handledare som en del av kulturen här och gjordes enligt henne av hygieniska skäl. Vi upplevde båda att det var svårt att ta in att en operation utförs utan egentliga medicinska orsaker. Det var dessutom svårt att se den lilla pojken ligga vaken och skrika under ingreppet som endast utfördes med lokalbedövning.
Utöver omskärelsen, som upplevdes svårhanterlig, så var det på det hela taget var det två händelserika, spännande dagar på OP!

Idag skulle vi haft vår tredje dag på OP men vår huvudhandledare frågade ifall vi hellre ville vara med under en aktivitetsdag på universitetet, detta då OP-dagen enbart skulle inneburit städning. Aktivitetsdagen tog plats i gymnastiksalen på universitetsområdet och inleddes i morse med en mässa på ca en och en halv timme. Därefter fortsatte en uppvisning av kampsporter och en tävling i bästa hejarklack. Det var mycket fartfyllt och energiskt, studenterna hade skapat fina utstyrslar med olika teman där de olika programmen hade ett koreograferat hejarklacksnummer. Dagen bjöd på mycket sång, musik och dans!

Ha det finfint!

Stina och Evelina

Det här inlägget postades den October 6th, 2018, 14:50 och fylls under Alla inlägg