Sjuksköterskestudenter utomlands

Sista dagarna!

Postat den 23rd October, 2018, 04:23 av sjukskoterskor

Hejdär!

Nu sitter vi på ett supermysigt beach resort i Puerto Galera och inväntar omelett- och pannkaksfrukost! Vi checkade in i lördags eftermiddag efter att ha lämnat Baguio med buss strax efter midnatt natten till lördagen.

I torsdags och fredags förra veckan var vi en dag på medicinavdelningen och en dag på kirurgavdelningen på universitetssjukhuset. Vi var där tillsammans med tio sjuksköterskestudenter och en lärare från skolan som handledde studenterna. Vår dag på medicinavdelningen började med att vi blev tilldelade varsin patient och fick en snabb genomgång om hur dagen brukar se ut. Sedan var det en nattsjuksköterska som rapporterade över alla patienter till dagpersonalen och därefter var arbetet igång. Först skulle morgonmedicinen delas ut och vitala parametrar tas. För att se vilka mediciner patienten skulle ha fick man titta på små “medicinkort” vilka fanns i lådor tillhörande varje patient. På kortet stod det vilken medicin som skulle tas och hur ofta. Men det var ofta som alla mediciner inte kunde ges då det är patienten själv som betalar för sin medicin och finns inte möjligheten till det så uteblir medicinen. Under förmiddagen rondade läkarna och tog beslut om patientens vård. Läkarna skrev in eventuella läkemedelsjusteringar och en ny kortfattad bedömning av patientens tillstånd på patientens “chart” (en mindre patientjournal i pappersformat) vilken sjuksköterskorna sedan läste. Det var endast läkare med under ronden och informationsöverföringen till sjuksköterskorna skedde främst genom anteckningarna i patientens “chart”. Sedan följdes dagen av läkemedelsutdelning, omvårdnad, vätskebalansräkning och nya kontroller av vital parametrar. Upplägget för dagen var i stort sett detsamma på kirurgavdelningen men då hade vi två patienter var tillsammans med varsin annan sjuksköterskestudent.

Efter vår duty på kirurgavdelningen begav vi oss till en föreläsningssal för att hålla vår presentation om Sverige och svensk sjukvård för en förstaårsklass. Vi inledde med att beskriva Sverige som land, bland annat statsskick och landskapen i Sverige för att sedan gå in på hur sjukvården bedrivs utifrån landsting och kommun. Vi beskrev hur olika vårdinstanser fungerar och samverkar med varandra och avslutade med att visa flera bilder från svenska sjukhusmiljöer och Linnéuniversitetet. Till sist ställde studenterna flertal frågor om svensk sjukvård och sjuksköterskeutbildning. Det var höga jubel i klassrummet när vi svarade på bland annat vad en sjuksköterska i Sverige tjänar och att utbildningen i Sverige är gratis.
Sedan fick vi våra papper påskrivna om att vi var godkända!

Nu ska vi slappa sista dagen här innan vi tar en tidig båt mot Batangas imorgon för att sedan flyga hemåt imorgon kväll!

Sjuksköterskestudenterna vi var på kirurgavdelningen med.

Här kommer vi spendera resten av dagen!

Köket i vårt dorm, här lagas god mat tre gånger om dagen.

Förstaårsklassen som vi höll vår presentation för.

Allt gott,
Evelina och Stina

Det här inlägget postades den October 23rd, 2018, 04:23 och fylls under Alla inlägg

One response to “Sista dagarna!”

1. Judy Chow says:

Vilken äventyr ni har gjort. En minne för livet kanske. Välkomna hem och vi ses på fredag. Trevlig resa.