Sjuksköterskestudenter utomlands

Nurses in Portugal 2023!

Postat den 15th March, 2023, 14:41 av sjukskoterskor

Blogg –  Portugal

Vi bokade flygbiljetter och boende ca 1 månad innan vår resa till Portugal. Boendet och flyg fick vi kolla upp själva och hitta de bästa alternativen, det är bra om man kollar det lite innan då det kostar mindre. Vi hittade en lägenhet mitt i centrum i Beja, den var lagom stor med fint badrum, kök, vardagsrum med tv (Netflix finns), stort sovrum med dubbelsäng, tvättmaskin samt diskmaskin Casa Calmaria Beja med frukost (5296 kr för 1 vecka). I närområdet fanns det mataffärer och restauranger. Vi bokade flygbiljetter ca 4 veckor innan avresan och det kostade oss 2581/pers (totalt 5162). Resdagen var på lördag kl.05:50 på morgonen därför valde vi att åka ner till Köpenhamn redan på fredag kväll då vi tog sista tåget Växjö kl.21:11 → 23:34 framme i Köpenhamn, tågbiljetter kostade 307kr/ pers. Flygplatsen var väldigt lugn och nästan helt tom så vi hittade en bra plats att spendera natten på och kollade på youtube medan vi väntade på vårt flyg. Vi hade inga incheckade bagage utan endast det som ingick i våra flygbiljetter vilket var 10 kg handbagage och 2 kg ryggsäck, eftersom vi skulle ditt endast 10 dagar så det räckte för oss. Flyget avgick 05:50 svenska tid och vi var framme 08:40, det är 1 timmes tidsskillnad i Portugal. Sedan tog vi metro från flygplatsen till Lissabons tågstation där vi tog tåg mot Beja som kostade 11 euro/person.

Tips på restauranger i Beja: Sushi – Boshi Do, burgare – Hamburgueria da Avenida. Tips på mataffär – Pingo Doce, tips på klubb – Country.
Tips på sightseeing i Beja – City Park Beja, Beja Castle och massa annat

När ni kommer dit och träffar de som är ansvariga för international students kommer ni få inbjudan till Whatsapp gruppchatt där ni kan chatta/träffa andra Erasmus studenter. Vi har träffat massa underbara människor och umgåtts med de under tiden vi var i Beja!

Vi har oftast lagat mat hemma och spenderat ca 4000–5000 på mat och dryck tillsammans.

I slutet av veckan, när vi blev klara med vårt fältstudie tog vi en trip till Lissabon i 3 dagar. Vi tog buss från Beja till Lissabon som kostade 292kr (tillsammans). Flyg till Köpenhamn åkte 7:50 och vi var framme runt kl 12 (tänk på tidsskillnaden). Sedan tog vi tåg hem mot Växjö som kostade igen 307kr/pers.

Vi rekommenderar att ni besöker Beja, Portugal! Jättefint, roligt och lärorikt upplevelse!!

//Nadja & Nashtiman

Det här inlägget postades den March 15th, 2023, 14:41 och fylls under europa Portugal Praktik utomlands