Sjuksköterskestudenter utomlands

3 veckor i Grekland varav 1 veckas fältstudie

Postat den 20th September, 2023, 10:52 av sjukskoterskor

Hej!

Vi är nu hemkomna efter 3 otroliga veckor i Grekland. Till en början var vi 3 tjejer (Matilda, Vanda och Emilia) som båtluffade på öarna Milos, Ios och Paros under 2 veckor. Den tredje och sista veckan gjorde Emilia och Vanda fältstudie på Laiko Hospital i Aten och då åkte Matilda tillbaka till Sverige. Vi kommer nu berätta om vår resa i tur och ordning…

Vi anlände sent på kvällen i Aten den 26/8 och checkade in på ett boende genom Booking hos en familjs källare. Familjen var helt fantastisk och hämtade oss från flygplatsen samt körde oss till metron dagen efter. Därefter blev vår första destination ön Milos som vi åkte till med färja. Färjorna kostar mellan 500-1000 kr/person beroende på avstånd samt destination och köps online.

Milos var en fantastisk ö med en lugn och harmonisk atmosfär, en stor favorit hos alla tre! Sarakiniko Beach är ett måste, men även restaurangen Oh! Hamos. Missa inte heller den fantastiska solnedgången i Plaka!

Nästa destination blev ön Ios som har ett högre tempo och ett fartfyllt uteliv. Om ni tycker det är roligt med fest och utekvällar kan vi absolut rekommendera Ios.

Den sista ön som vi besökte var Paros. Denna ön kan man uppleva det mesta på såsom fina stränder, fantastiska resturanger och härliga barer. Här tycker vi att en båttur är ett måste för att se alla öar samt stränder/klippor runtom ön.  Vi åkte med Captain Ben som vi alla tyckte var en stor höjdpunkt under resan.

Till sist åkte vi tillbaka till Aten med färja. Vi hade glömt att boka boende så vi fick göra det samma morgon som avfärd, vilket resulterade i att vi hittade ett boende i ett området Omonia där vi spenderade helgen. Vi fick reda på i efterhand att det är ett väldigt otryggt område i Aten som man absolut ska undvika, men vi hade turen med oss och allt gick bra. Sedan åkte Matilda tillbaka till Sverige. Emilia och Vanda bytte boende till ett område som heter Ilisia med 10 min gång till Laiko hospital. Området var väldigt fint, fräscht med härliga cafeér. Vi betalade ca. 1000 kr/person för hela veckan vilket var väldigt billigt och bra. Däremot var det inte det fräschaste boendet, men men… vi fick vad vi betalade för.

Ställen som vi åkte till i Athen;

• StränderSirocco beach i Glyfada. Detta var den finaste stranden i Glyfada som vi var på och det var otroligt smidigt att ta sig dit. Vi åkte med buss 140 som gick direkt från Laiko till Glyfada och tog ca 1.5 timme. Bussarna gick ungefär vart 20:e minut.
  • Akropolis – ett måste att åka till i Athen. Vi tog oss dit via metron (biljetter köps på stationen). Det är även gratis att gå in på Akropolis om man är under 25 år och från EU, så glöm inte legg/pass!
  • Bra resturanger; Dexameni – en tapas-resturang. Glöm inte att generellt att äta massor av mousakka och gyros! Är ni sugna på glass måste ni testa gelato på “Django gelato Athens”.
  • Barer/Klubbar – en riktigt häftig klubb var Diego samt den bästa baren var absolut Drachmi

Om fältstudien;

Vi hade kontakt och mötte upp en jättetrevlig tjej som var studentansvarig och heter Eleni. Hon gav oss i varsin bussarong men vi fick ha våra egna byxor och skor. Sedan följde hon oss in på avdelningen som var en hjärtintensiv.

Positiva tankar;

• Det var nyttigt att se skillnaden i vården från olika länder i sitt framtida yrkesliv och känner tacksamhet för den svenska sjukvården.
  • Vi fick se väldigt kritiskt sjuka patienter som var exemplevis i respirator, behövde defibrilleras och var nedsövda.
  • Sjuksköterskorna och läkarna hade ett otroligt bra teamwork. Om sjuksköterskorna inte hann något t.ex. blodprover, så tog läkaren dem.
  • Dom utförde undersökningar och ingrepp på plats i avdelningen t.ex. röntgen, inläggning av CVK, sätta pleuradrän m.m. Detta gjorde att vi fick se många tekniska moment. Både läkare och sjuksköterskor är så otroligt kunniga inom många områden!
  • Dom jobbar så hårt och är otroligt snabba i sitt arbete, så imponerande!

Mindre positiva tankar samt skillnader mot Sveriges sjukvård;

• Den ekonomiska krisen som Grekland har speglade sig på avdelningen. De hade exempelvis inga nålar med stickskydd, inga riktiga material för blodprov, de var väldigt snåla med inkontinensskydd samt har inga patientkläder.
  • Vi upplevde att de inte var så duktiga med integritet. Många patienter var helt nakna och det var dörrar av glas ut mot “receptionen” vilket gjorde att anhöriga m.m. såg rakt in till de andra patienterna.
  • Vi upplevde att de basala hygienrutinerna var väldigt mycket sämre än i Sverige. Dels att sjukvårdspersonalen exempelvis kunde ha lösnaglar, smycken, utsläppt hår, privata kläder som t.ex. bussarong och jeans m.m. Personalen använde sällan förkläden i patientnära kontakt och kunde även sätta sig i patientsängarna under diverse undersökningar.
  • Det var en märkbart stressig miljö. De har inga undersköterskor vilket förklarar en hel del och vi har stor förståelse för att personalen inte hade tid att visa och förklara grejer för oss.
  • De dokumenterar och skriver alla journaler på papper.

Vi är verkligen så otroligt tacksamma för denna upplevelsen samt möjligheten och rekommenderar verkligen alla att göra detsamma. Vi skulle även rekommendera att passa på att resa runt i Grekland i samband med fältstudien, men vi tyckte även att en veckas fältstudie är tillräckligt.

Vi gjorde även en instagram där ni kan få se mer från vår resa; vemigrekland.

Tack för oss och tveka inte att höra av er om ni har några frågor!

vm222hm@student.lnu.se

es225kr@student.lnu.se

Det här inlägget postades den September 20th, 2023, 10:52 och fylls under europa Grekland