Sjuksköterskestudenter utomlands

Intensive Course SimCamp, Aalborg 15-19 April 2024

Postat den 14th April, 2024, 09:39 av sjukskoterskor

5 blivande sjuksköterskor på resa till Aalborg!
Vi ska träffa andra studenter från Norge, Danmark, Finland och Lettland.

Här är en trevlig film på de fem studenterna Birgitta Martinsson, Carolina Montan, Marika Morthensson, Alexander Gadler och Frida Henell.

Mätta och belåtna. Nu mot hotellet och ladda inför morgondagen. 09:30 startar det på UCN = University College of Northern Denmark.

Måndag 15 april,

På väg mot första dagen, glada och förväntansfulla.

Det första vi gjorde var att presentera det svenska teamet. Vi gjorde succé! De andra grupperna hade flashiga filmer om sina universitet. Vi, som hade en lite högre medelålder, visade en enkel och trevlig powerpoint.
En fråga som vi fått under vecka är om Sverige har en sjuksköterskeutbildning riktad till lite äldre studenter :-).

Carolina och Dannebrogen

Första kvällen anordnade värdlandets studenter en trevlig rundvandring. Aalborg är en mycket fin stad med både gamla vackra byggnader och nya moderna

Tisdag 16 april,

Andra dagen fortsatte vi våra “simuleringscase”. Vi var i indelade i fem grupper med sju deltagare från fem olika länder.
Varje case utgår från en händelse med lärandemål. Ett lärandemål kan exempelvis vara att rapportera korrekt via SBAR eller att utföra moment enligt ABCDE. Varje simulering varar cirka 10 minuter och därefter utvärderar man tillsammans i gruppen vad som gick bra och vad som går att förbättra.
Totalt gjorde vi nio olika simuleringar under tre dagar. Ju mer man lärde känna sin grupp desto tryggare blev man i simuleringarna och vågade agera trots att man kände sig osäker. Vi turades om att agera i de olika rollerna som sjuksköterska, sjuksköterskestudent, patient och anhörig.

Onsdag 17 april

En sak som nästan alla studenter var nervösa för var att prata engelska. Skulle jag förstå de andra och skulle jag göra mig förstådd!? På mer eller mindre knagglig engelska gjorde sig alla förstådda. Under veckans gång blev alla mer trygga i sitt nya språk och vågade prata alltmer. Måndagen var nervös, på fredag var vi kungar allihopa!

Under onsdagen presenterade varje grupp sitt scenario och fick feedback av studenter och lärare för förbättring. Varje grupp provspelade sedan sitt eget scenario för att se om det höll i praktiken innan det skulle sjösättas dagen efter.

Torsdag 18 april

Fredag 19 april

Det här inlägget postades den April 14th, 2024, 09:39 och fylls under Alla inlägg