Sjuksköterskestudenter utomlands

5 veckor i Beja, Portugal

Postat den 29th October, 2023, 20:28 av sjukskoterskor

Hej!

Jag heter Ella och jag var en av dem som valde att göra min praktik utomlands och resan gick mot Beja i Portugal. Jag hade aldrig varit i Portugal innan så när jag fick reda på att jag kunde åka dit blev jag direkt intresserad. Jag var där i termin 6 varierad kontext under 5 veckor, och fick vårda patienter i hemmet och på vårdcentral.

Beja är en mysig gammal stad belägen i södra Portugal med runt 20 000 invånare. Universitetet hade 3000 elever varav 800 var internationella studenter. Professorerna på sjuksköterskeprogrammet var mycket familjära med samtidigt professionella. De visade mig runt på sjukhuset i Beja och vi åkte även ut till rehabiliteringscenter utanför staden dit patienter flyttar som nyligen skrivits ut från sjukhuset och inte var redo att flytta hem. Under praktiken fick jag träffa många olika patienter både i Beja på vårdcentralen och långt ut på den portugisiska landsbygden i hemsjukvården. Språket var en utmaning eftersom jag inte pratar portugisiska men mina spanskafärdigheter hjälpte mig ibland! Däremot kan nästan alla sjuksköterskor engelska så det löste sig.

Boende var lite klurigt att hitta. Jag försökte först få boende på skolans Campus men de kunde inte ge mig svar förens någon vecka innan resan så jag bestämde mig för att hitta det på annat sätt. Min tilldelade “buddy” hjälpte mig och jag hittade tillslut ett rum i en lägenhet ca 15 min gångavstånd från universitetet och där trivdes jag jättebra. Bodde med tre andra portugisiska tjejer. Hyresvärden var mycket trevlig och seriös så hela vistelsen kändes trygg och bra. Jag betalade €200/månad i hyra och då ingick allt + städning. Det gjorde inget att lägenheten var en bit från universitetet för jag var mest på vårdcentralen som låg 5 min ifrån där jag bodde.

Att välja och göra praktik utomlands ger en inblick i sjuksköterskeyrket från ett internationellt perspektiv och jag tror verkligen att det är en bra introduktion och erfarenhet till dig som kanske funderar på att arbeta utomlands som sjuksköterska i framtiden. Det finns väldigt mycket som jag tar med mig från min praktik i Portugal. Alla nya personer jag har lärt känna, både som kommer från Sverige och från andra länder. Jag umgicks mycket med Erasmusstudenterna i skolan och vi hittade även på saker på fritiden. Jag blev inbjuden till en WhatsApp-grupp för alla Erasmusstudenter och där fanns det alltid någon som ville ses. Det fanns även många aktiviteter som vi kunde delta i i skolan som t.ex. work shops och lektioner i portugisiska. Tyvärr kunde inte jag gå på de Portugisiska lektionerna då de ofta krockade med praktiken.

Det är enkelt att ta sig från med buss och tåg till och från Beja så på helgerna åkte vi till bla Albufeira, Lissabon, Sintra och Cascais.

Hela resan gick på ca 18 000kr inräknat alla utflykter över helgerna. Jag tyckte att alla upplevelser och erfarenheter gjorde det värt det! Jag hade absolut gjort om resan om jag fick och vet att jag garanterat kommer komma tillbaka till Portugal <3

//Ella

Det här inlägget postades den October 29th, 2023, 20:28 och fylls under Alla inlägg