Science outreach – en dag med framtidens forskare

Postat den 24th januari, 2018, 13:59 av Peter Aronsson

Vilken härlig förmiddag vi hade igår! Då samlades 40 forskare från flera fakulteter och ämnesområden hos landshövdingen på residenset i Växjö för frukost, och hela rummet fylldes av gula tröjor. Sedan spreds bilar med forskare över länet på väg mot elever i årskurs fyra till nio i 23 olika klasser, från Markaryd till Älghult, Lessebo till Älmhult och många andra små och stora skolor. Själv åkte jag till Markaryd för ett besök hos klass 4 A på Markaryds skola. Dagens program handlade om att möta och prata med en forskare om elevernas olika funderingar. Eftersom jag har en bakgrund som ingenjör berättade jag lite om det och hur det kom sig att jag valde detta och inte blev lärare eller läkare som jag först tänkt. I mitt fall var det mina egna bra lärare som visade vägen till ett annorlunda yrke, och inspirerade till att våga prova något nytt. Att bli ingenjör var inte så vanligt på 70-talet, speciellt inte om man inte hade föräldrar som själva arbetade med liknade saker.

Eleverna i min klass hade verkligen läst på om forskning, och i mitt fall om miljö och utsläpp från till exempel bilar – och de hade massor med frågor om allt möjligt. Flera av frågorna krävde en del eftertanke och var inte så lätta att svara på. Bland annat fick jag fick frågan om jag arbetat med djurförsök, gjort något farligt experiment eller något som gått helt fel. De frågade också om varför det är viktigt med forskning och vad som varit roligast och svårast. Vi pratade en del i klassen om hur en forskare ser ut och vad man har på sig när man arbetar. Alla forskare har ju inte vita rockar och de kom fram till att en gul hoodie nog är bra men att den kan bli smutsig när man jobbar med experiment eller på en anläggning.

Jag hade även tagit med ett experiment med en soda streamer för att visa hur man kan lösa koldioxid i vatten eller lösningar för att separera koldioxid från förbränningsgaser, och visade bilder på hur sådana anläggningar kan se ut. Det är rätt magiskt när BTB-färgat vatten byter färg från grönt till gult när man bubblar ner koldioxid i flaskan. Jag lämnade en bärgare med gult vatten och klassen ska höra av sig när koldioxiden diffunderat ut och vattnet är grönt igen. Det var här min Coca-cola-flaska kom till användning för att förklara fenomenet lösning av gas i vätska, men eleverna var lite besvikna att vi inte provade tricket med Mentos. Sök själva på You Tube så får ni se varför jag inte testade det i klassrummet – vilket lärarna var glada för.

Tillbaka igen i Växjö samlades alla gula tröjor för lunch och det var många nöjda forskare som utbytte erfarenheter av frågor och kommentarer från klasserna. Många elever var övertygade om att bli forskare i framtiden. ”Ett kul jobb där man får göra vad man vill och med bra betalt” var några av elevernas kommentarer.

Jag vill rikta ett stort tack till alla som ställde upp och deltog igår!! Utan er hade vi aldrig kunnat genomföra detta. Speciellt tack till er som tog det tidiga tåget från Kalmar för att vara med. Nu jobbar vi för att få med Kalmar så att vi kan göra om detta där nästa år. Jag hoppas att ni också haft en givande förmiddag. En del kommentarer som jag fick under lunchen var att detta var bra träning på att prata om forskning så att alla förstår och att det gett många nya tankar och idéer. Lite kul är det ju också att vi presenterade våra aktiviteter för ministern för högre utbildning och forskning, Helen Hellemark-Knutsson, i fredags och hon var mycket intresserad av att veta mera.

Så Mot Nya Höjder tillsammans………

Det här inlägget postades den januari 24th, 2018, 13:59 och fylls under blogg

Ett svar till “Science outreach – en dag med framtidens forskare”