Sjuksköterskestudenter utomlands

Wi-fi, ABC utan DE, vilda apor & nya kompisar

Postat den 11th September, 2018, 19:06 av sjukskoterskor

Efter många om och men så blev vi äntligen upphämtade på flygplatsen i Polokwane och kunde påbörja bilfärden till Thohoyandou där universitetet ligger. Väl framme blev vi väl omhändertagna och de körde oss till boendet som de ordnat till oss. Dock erbjöd det inget wifi, så hur ska vi då kunna uppdatera er? Dessutom blir det ett problem då vi mer eller mindre är “fast” på boendet när det blir mörkt eftersom vi är uppmanade till att inte gå ut själva när solen gått ner vilket den gör redan vid 18. Därför blev det bara en natt där men vi fick ihop en fantastisk (vegetarisk) middag och spenderade kvällen framför en bra film på rummet.

Senast idag blev vi återigen påminda om “African-time” då vi skulle bli upphämtade vid 08 men skjutsen kom 10.30 ! I fortsättningen kommer vi både ha böcker och mat med oss i väntans tider… Det nya boendet ligger bara en bit bort men känns mycket bättre. De var vana vid att ha studenter från USA vilka dem även kalla för sin “second family”, nu kommer tyvärr inte de studenterna mer så de var mer än glada att få en ny familj. VI MED!

När vi tillslut blivit upphämtade och bytt bostad åkte vi ner till universitetet för att ordna upp de kommande veckorna. Vi skulle träffa cheferna för fakulteten men dessa satt i möte så det blev bara en snabb presentation för en av dem. Därefter fick vi se lite av deras “skills-lab” men många av salarna var tyvärr låsta så de mesta vi såg var bara undervisningssalar. Väl vid planeringsfasen för dessa veckor har det tyvärr blivit lite kommunikationsbrist så de tror tyvärr att vi är här som T6or och ska läsa hemsjukvård.. Därför är allt nu förberett för hemsjukvård de närmsta dagarna och kommande veckorna verkar vara oplanerade. Friddah vår koordinator fick därför istället ringa runt till sina kontakter som med största möjlighet kommer kunna ordna så att vi får se den akutsjukvård vi efterfrågar. Dessutom ska Krüger National Park ordnas och FÖRHOPPNINGSVIS med övernattning samt alla de andra sevärdheterna. Något spännande vi fick lära oss är att personalen i ambulansen här är inte utbildade sjuksköterskor eller undersköterskor. De är en helt ensamstående utbildning med endast inriktning på första hjälpen och ABC. Ja för de verkar enbart använda ABC och inte DE vad vi hört än så länge. Personalen i ambulansen gör därför endast de första nödvändiga och kör sedan in till sjukhuset där sjuksköterska och läkare väntar. Det blir spännande att se detta i verkligheten och vi hoppas verkligen det blir ordnat!

För övrigt är alla väldigt trevliga och nyfikna på universitetet. Det verkar som att vi är dem enda utbytesstudenterna som inte är från Afrika helt uppenbart de enda med ljus hud åtminstone. Under vår promenad till international office fick vi plötsligt två nya vänner som var väldigt intresserade av oss och vårt land. De hade läst om snö i sin “enviormental-programe” men hade aldrig sett det. Sverige, det visste dem inte ens fanns. Tur Frida har en karta på armen så hon kunde visa dem, de svimma nästan när de såg hur långt bort det var. I och med planering med koordinatorn Friddah fick vi träffa en av sjuksköterskestudenterna som läser samma termin som oss. Hon visade oss var cafeterian var så vi kunde äta lunch. Då fick vi se apor som sprang runt helt fritt här på universitetet, hon kunde inte förstå att det inte förekom hemma på campus i Sverige. Under eftermiddagen fick vi träffa och prata med international Office så förhoppningsvis åker vi iväg för att se ett vattenfall i helgen!

Efter lite shopping inne i stans butik för lokalbefolkningen ordnade vi middag i vårt då nya kök. Uppgraderingen med wi-fi och bättre utsikt balanseras upp med gasol”spis” och kök i ett garage, men mysigt på sitt sätt. Vi trodde vi höll på att elda upp stället eller åtminstone fylla stället med gas men till slut fick vi mat och blev mätta och belåtna, dock i några minuter av mörker då elen gick…

Två dagar i ett ger långa inlägg – tur vi har wi-fi så uppdateringarna blir kortare!

På återseende!

Det här inlägget postades den September 11th, 2018, 19:06 och fylls under South Africa