Sjuksköterskestudenter utomlands

Stenknivar, drakar och komage i Wenzhou

Postat den 28th February, 2016, 12:47 av sjukskoterskor

Hej bloggen!
Nu är vår första vecka här i Kina till enda. Första skolveckan avslutades med att vi fick information kring hur man behandla och förebygger smittsamma sjukdomar i Kina. I likhet med Sverige finns även här rappoteringsskyldigheter för både vårdpersonal och patienter. Några av de vanligaste sjukdomarna var Hepatit, TBC och HIV. Efter detta fick vi information om den psykiatriskavården i Kina. Den skiljde sig en hel del från den som finns hemma i Sverige. Här är det familjen till den som är sjuk som får ta hand om patienten. Man rekommendera dem att inte låta patienten lämna hemmet. En mindre allvarlig psykisksjukdom enligt dem här i Kina var t.ex. Depression. Detta behandlades endast med läkemedel, vilket de allra flesta psykiskasjukdomar också gjorde. Man anser att man inte kan bli frisk från de mer allvarliga sjukdomarna som t.ex. Schizofreni. I Kina är det fortfarande stigmatiserat att ha en psykisksjukdom. Därför bär vårdpersonalen som gör hembesök inte några sjukhuskläder som kan avslöja att de är vårdpersonal. Om det upptäcks av grannar eller vänner att man är psykisktsjuk kan det bli mycket svårt att hitta någon att gifta sig och skaffa familj med. Man anser att sjukdomen går i arv. Även här i Kina finns det rättpsykiatriska anstalter, men här sker ingen rehabilitering. Utan fungerar mer som en förvaring av de som är psykisktsjuka och begått ett brott. Vi försökte förklara ETC (elchocksterapi) som vi använder oss av i Sverige mot bl.a. Depression, alla kineser blev helt förfärande och tyckte det lät hemskt! (De ansåg det vara en tortyrmetod). Det var väldigt intressant att höra om hur den psykiatriskavården fungerar i Kina.

Igår (lördag) var det ett väder ute som kan få vilken svensk som helst att börja gråta. Solen sken hela dagen och det var minskat 20 grader ute. Vi parkerade oss i solen vid floden inne på universitetsområdet och spenderade hela dagen där. Alla kinser tittade mer än vanligt på de dumma svenskarna som satt mitt i solen medans de själva gömde sig bakom alla möjliga föremål (väskor, paraply, jackor och böcker). Det var en väldigt härlig dag.

Idag var vädret lika strålande (nu blir ni avundsjuka va ;P). Två av våra lärare bjöd tidigare i veckan in oss till att åka “downtown” tillsammans med dem. Dagen inleddes med att vi återupplevde vår barndom då vi fick flyga en riktigt kinesisk drake (som en av lärarna lämpligt någon hade i bagaget på sin bil). Därefter slog vi in på den vuxna vägen igen och besökte stadens musèum. Det var en speciell upplevelse då allt som vanligt var på kinesiska så vi förstod inte särskilt mycket. Men det var fina föremål. Sedan var det dags för lunch. Våra lärare tog med oss till en traditionell kinesisk restaurang. Här beställde vi in mat som hade kunnat mätta fler byar i ungefär två veckor framöver. Det var små stånd där man fick välja ut vad man ville ha. Vi råkade välja huvudsakligen desserter (utan att veta). Vi tackade nej vänligt men bestämt till ko-mage, gris-svans och gäddhuvud. Förutom detta var maten fantastiskt god och vi är fortfarande mätta såhär 5 timmar senare. Efter att vi definitivt inte smält maten var det dags för nästa aktivitet – MASSAGE! Eftersom våra ryggar numera liknar en 80 årings (P.g.a. De hårda sängarna) var detta ett mycket välkommet inslag på dagen. Vi trodde att det enbart skulle vara en 30 minuters massage, men det visade sig vara en komplett spaupplevelse. Först fick vi dricka några hembygda drycker (oklart vad de innehåll). Därefter fick vi en hälsoundersökningen av en traditionell kinesisk doktor. Enligt honom hade Hilda för lite blod i hjärnan och Martina hade en varm lever. Hilda rekommenderas att vila och gå och lägga sig tidigit, medan Martina rekommenderades att dricka örtte gjort av krysantemum. Därefter fick vi byta om till snitsiga rosa pyjamaser (med avancerade knytning) och tvätta av våra ansikten. Därefter började massagen. Till en början var den mycket behaglig, men sedan övergick den till att de istället började dra en ovass stenkniv (?) längs med ryggen. Vi har redan blåmärken längs med hela ryggraden. Efter detta var det dags att gå in i “bastun”, ett rum där det var 42 grader varmt. Här fick vi lägga oss ner på stenbäddar på golvet med en träplanka som huvudkudde. Under stenarna låg kinesiskaörtmediciner. Vi fick veta att en säng kostade runt 400 000 kr. Där skulle vi ligga i 30 minuter och kroppen skulle renas från slaggprodukter och fyllas på med antioxidanter. Efter detta var avklarat (med hjärtklappning och mindre panikkänsla – P.g.a. Värmen) fick vi lämna rummet. Spavistelsen avslutades med huvudmassage m.h.a. Vårt favoritredskap stenkniven som tidigare använts. Totalt sett får den kinesiska spaupplevelsen 9/10 risbollar. We will be back!

Tack och hej leverpastej!
Hilda och Martina

Det här inlägget postades den February 28th, 2016, 12:47 och fylls under Wenzhou

One response to “Stenknivar, drakar och komage i Wenzhou”

1. Lena says:

Hahaha vilken underbar spa/massage upplevelse och maten sedan! Komage!!