Sjuksköterskestudenter utomlands

Slutet av veckan

Postat den 24th September, 2016, 12:18 av sjukskoterskor

Torsdag 22/9
I början av veckan fick vi lära oss hur ett ankomstsamtal gick till på avdelningen genom att gå genom ett dokument de hade via en tv-skärm som vi sedan själv fick möjlighet att öva på senare under veckan. I Torsdags valde de ut en lämplig patient till oss som vi kunde föra ett ankomst samtal med. Samtalet upplevdes som lite rörigt eftersom de har mycket mer frågor att ställa än vad vi är vana vid i Sverige. Här gick man in lite mer djupgående kring patientens bakgrund och situation, vilket vi i Sverige ofta kompletterar genom att fråga patienterna i efterhand när väl detta blir aktuellt.

Fredag 23/9
Började morgonen genom att följa sjuksköterskan i hennes morgonarbete där vi fick möjlighet att ta blodsocker och blodprov på patienterna. Efter det satte vi oss ner för att gå igenom vår uppgift vi hade för denna veckan vilket bland annat innebar att bedöma en patients tillstånd och vilka möjliga risker som finns efter en pacemaker operation samt vilka möjliga åtgärder man som sjuksköterska kan göra. När det var dags för lunch bjöd vår lärare oss på mat i sjukhusets VIP-matsal som var en finare matsal med finare mat som var lite dyrare. På eftermiddagen hade vi en föreläsning om etik och moral och hur man som sjuksköterska bör tänka i sitt arbete. De gick även igenom hur viktigt det är som sjuksköterska att ha mål i livet, både privat och i arbetslivet samt att blicka framåt. De visade ett gäng tecknade bilder med budskap om hur man bör se på saker och ting.

Nu väntar två dagars ledighet innan det är dags för vår andra praktikvecka! Då blir det nya lärare och nya sjuksköterskestudenter. Vi ska fortfarande vara inom Kardiologi, men på en annan avdelning där de tar hand om patienter med hjärtsvikt.

När handledaren bjöd oss på lunch!

Här brukar vi sitta och ta en kopp kaffe under lunchen!

Sjuksköterskorna arberar mycket ute i hallen (de har inga personalrum, förutom deras vilorum). De har en vagn med lite olika saker i (blodprovsmaterial, blodtryck, omläggningar etc) samt en sådan här datorvagn där de dokumenterar information om patienten.
Hej så länge!

Det här inlägget postades den September 24th, 2016, 12:18 och fylls under Alla inlägg Kina Wenzhou