Sjuksköterskestudenter utomlands

Hemsjukvården i Skottland vecka 2

Postat den 28th September, 2016, 19:53 av sjukskoterskor

Hej!

Förra veckan flyttade jag (Linn) in till Maria här på UWS (University of the West of Scotland) campus i Paisley. Jag ska spendera 5 veckor här i hemsjukvården tillsammans med “the district nurses”.

Linn i skottska nationaldräkten:

20160925_191826

Skottland är ett fint land och skottarna är hur trevliga som helst. De är hjälpsamma och glada och förklarar gärna när det är något man inte förstår. Mitt health center vi utgår ifrån ligger någon mil utanför centrum så jag måste ta bussen till praktikplatsen. Arbetstiderna här är 9-17 så det är helt okej ändå! Det är dock inte lätt att åka buss i detta landet och det är i princip omöjligt att förstå vad de medelålders busschaufförerna säger. Det står inte någonstans vart man är eller vad hållplatserna heter och de kör jättefort jämfört med i Sverige. Jag brukar säga till chauffören vart jag ska hoppa av så får han ropa till när vi är framme.

Entren till kontoret:

20160921_151542

Trots att skottska vården inte skiljer sig så mycket från den svenska har några skillnader konstaterats:

• Kommunbilar finns inte. Sjuksköterskorna kör runt till patienterna i sina egna privata bilar och får sedan bensinpengar i efterhand på lönen.
  • Arbetsgivaren har dock försett alla sjuksköterskor med en varsin surfplatta med internet, vilket gör att de dokumenterar i bilen efter varje besök. Jättebra! Surfplattan gör även att de ser vart kollegorna har besökt precis, och vilka de eventuellt är försenade med.
  • De har även fått en egen arbetsryggsäck fylld med diverse förnödenheter en sjuksköterska kan behöva i arbetet samt en arbetstelefon de får ta med hem.
  • De bestämmer redan dagen innan vem som ska åka till patienterna, så de behöver inte ses på kontoret innan de kör ut. De börjar arbeta direkt hemifrån och ringer till varandra för att kolla läget framåt lunchtid.
  • Motsvarigheten till undersköterskor här kallas för “carers”. De samarbetar inte med sjuksköterskorna över huvud taget. Om man har maximal hjälp från carers så har man besök 4 gånger om dagen. Om man behöver mer hjälp än det så får man ha anhöriga eller vänner som hjälper till.
  • All sjukvård, mediciner och hjälpmedel är helt gratis.

Förutom att prakticera har vi även hunnit med att anamma den skottska livsstilen lite, och turista. I helgen åkte vi bland annat på bussresa till St Andrews och Anstruther som The International Office på universitetet anordnade för utbytesstudenter.

Bussresegänget:

trip

Slottsruin från 1100-talet i St andrews:

20160923_130506

Klaustrofobiska flyktgångar under slottet:

received_10154156169776137

Ruiner av mäktig katedral från 1200-talet med tillhörande läskig gammal kyrkogård:

20160923_124415

Äta ute här är rätt billigt i förhållande till sverige! Skottsk frukost:

20160923_115323

Vi åt även vad som skulle vara skottlands bästa fish ‘n chips i Anstruther. Men det var inte särskilt gott. Man fick ingen sås till. Resturangen:

20160923_154404

Från Paisley där vi bor tar det bara en kvart med tåget in till Glasgow, Storbritanniens fjärde största stad. Arkitekturen både i Paisley och Glasgow är häftig. Det känns som att man går runt i en Harry Potter film. Moderna konstmuseet i Glasgow:

20160919_145759

Det är kyrkor överallt. Verkligen överallt. Här är grannkyrkan, Paisley Memorial Church, där universitetsstudenterna har sin examenshögtid:

20160918_191738

Det finns även en hel del pubar. Det kan hända att vi har besökt en eller två…20160922_201716

Vi har det bra helt enkelt! Trots att det oftast ösregnar.

Vänliga hälsningar Linn och Maria 🙂

received_10154156169296137

Det här inlägget postades den September 28th, 2016, 19:53 och fylls under Paisley Praktik utomlands Skottland

4 responses to “Hemsjukvården i Skottland vecka 2”

1. Maria Petri says:

Hej Linn och Maria!
    Kul att höra från er. Förstår att ni har det bra och spännande. Vore kul att höra mer om själva hemsjukvårdsarbetet!
    Ha det gott!

2. Betty says:

Trevligt att få ta del av hur sjukvården bedrivs, spännande. Utflykterna ser härliga ut också. ☺

3. Adisa says:

Ni verkar ha det fint, njut!

4. Judy says:

Så himmel är inte alltid lika grå i Skotland som det var i Christophers ppt presentation…..