Sjuksköterskestudenter utomlands

Xièxiè Kina!

Postat den 13th October, 2016, 16:02 av sjukskoterskor

Då var det dags för oss att lämna Kina, och vi gör det med blandade känslor. Vilken upplevelse det har varit!

Att som sjuksköterskestudent få ta del av den kinesiska hälso- och sjukvården och kulturen  har varit roligt, spännande och utmanande. Det har även medfört ett bagaget fullt med erfarenheter som man kommer ta med sig i sin framtida yrkesprofession. Vi visste inte vad vi skulle förvänta oss av den kinesiska hälso- och sjukvården, men vi blev positivt överraskade över att skillnaderna inte är enorma. Men även ledsna över att se hur patienter tvingas betala sjukvården själva och hur mycket ansvar och arbete alla sjuksköterskor har. Vi är tacksamma över att vi bor i ett land som Sverige.

Tillsammans med våra ansvariga lärare, handledare och studenter på sjukhuset har diskussioner kring sjukvården och kulturen ägt rum. Vi har skrattat, diskuterat, frågat, tyckt olika mm. Vi har tagit del av varandras erfarenheter och även lärt av varandra. Vi har även lärt oss att hantera utmaningar, allt från kulturskillnader, språk och arbetssätt. Med ett varmt bemötande har alla ansvariga i Kina tagit hand om oss, hjälpt oss vid frågor och funnits där – vi vill rikta ett stort tack till dem. Även ett tack till Linnéuniversitetets internationella samordnare Judy Chow som har varit till hands i Sverige.

Kina är ett fantastiskt land med sitt sätt att vara. Allt från att äta med pinnar, till att trängas i fullproppade bussar, till att göra allt för att hjälpa utländska männiksor trots bristande kunskaper i engelska, till att äta smårätter/tapas vid varje måltid, till det stora billiga utbudet, till den lite smått kaotiska trafiken, till att kineserna vågar ta för sig, till att försöka göra sig förstådd med kroppsspråk och gester, till att ta en tupplur lite överallt… ja listan kan göra lång.

Men det allra bästa vi upplevt med Kina är att alla här är sig själva och alla har en plats. Oavsett land, kultur, religion, språk så är vi alla människor – jämlika. Med ett bredare perspektiv och förståelse för kulturella skillnader beger vi oss hemåt till kära Sverige.

Är du själv student och tycker om att möta och lära dig av olika kulturer så tycker vi att ni ska ta tillvara på denna chans och praktisera utomlands. Vi hoppas att ni tycker det har varit kul att följa med oss på denna resa!

/ Adisa & Emilia, Sjuksköterskestudenter termin 6,  Linnéuniversitetet Växjö.

Det här inlägget postades den October 13th, 2016, 16:02 och fylls under Alla inlägg Kina Wenzhou