Sjuksköterskestudenter utomlands

Topp tio – Wenzhou

Postat den 2nd March, 2016, 13:04 av sjukskoterskor

Efter lite mer än en vecka här i Kina har vi kommit fram till följande:

1. Trafiken är LIVSFARLIG (!). Varje gång vi ska förflytta oss från punkt A till punkt B gör vi det med risk för att sätta livet till. (Usain Bolt är grön av avund när vi sätter fart över övergångsställena).

2. I Kina har man ingen värme inomhus. 15 grader varmt/KALLT (?!) anser de vara helt okej. Vi har minst två lager kläder på oss om dagarna och fryser ändå. När kineserna ser att vi är frusna erbjuds vi följande mirakel dryck – varmt vatten i pappersmugg (tas tacksamt emot).

3. Maten är BILLIG (och vi älskar det!!). Som billigast har vi båda tillsammans ätit för 9 yuan (= 12 kronor). En måltid brukar ligga runt 8-10 yuan per person (Max 15 kr). Och ja, vi äter ute varje kväll! (Vi beställer mat med hjälp av vår älskade app Pleco samt att fotografera det vi ätit tillsammans med våra kinesvänner. Det är dock alltid en chansning vad det egentligen är vi intar.)

4. Kinesernas engelska kunskaper är dåliga. Väldigt dåliga (!). Sämre än vad vi trodde innan vi kom hit. Enligt vår tolk vaccineras man mot HIV i Kina. Vi blev mycket konfunderade. Efter en stund visade det sig att de menade Hepatit B (HIB). Förvirringen förstärks av att det ibland är trestegs tolkning (vi ställer frågan på engelska till vår tolk – tolken ställer frågan till doktorn på kinesiska – doktorn frågar i sin tur patienten på den lokala dialekten = en mycket avancerade variant av viskleken). Ibland kan de helt plötsligt svårare ord som t.ex. peasants och contraceptive, uttrycket “how long?/how many minutes?” är däremot för svårt. Ibland säger de “I will call you” men egentligen menar dem “I will follow you”. Vår förmåga till att tolka vad de egentligen menar har dock drastiskt förbättrats den senaste veckan.

5. Kineserna rör sig i flock. Klockan 7.45 känns det som om vi är med i en zombiefilm/möter flera hundra av tjejen i The Ring filmen (alla börja skolan klockan 8, över 10 000 elever).

6. Vi har insett att vi är en stor trafikfara i detta land. Dagligen ser vi trafikanter som släpper blicken från vägen för att de fått syn på två vita västerlänningar. (Idag orsakade vi nästan en krock mellan två cykeltaxis, en mini lastbil och två personbilar.)

7. Kineserna tittar snett på oss när vi dricker ur samma vattenflaska eller smakar av varandras mat. Enligt deras ansiktsuttryck verkade detta kunna likställas med att låna varandras använda underkläder.

8. Kineserna är väldigt förundrade över att vi är så smala när vi äter så mycket fet mat. Det är även förfasade över att den rekommenderade dagliga motionen i Sverige är 30 minuter. (När vi berättade detta för vår lärare reagerade hon som om man skulle springa 40 maratonlopp om dagen).

9. Kineserna är väldigt rädda om oss. När vi ska gå över en tröskel eller ned för en trappa är det mest frekventa uttrycket “BE CAREFUL!!”. (Trafiken verkar de däremot vara mer avslappnade med).

10. De gillar att smaksätta varor med underliga smakar såsom exempelvis gurk-, sjögräs- och jordgubbschips samt tomatkex.

Fortsättning följer…

Idag hade vi slutbedömning på vår första del av praktiken. Vi båda fick högsta betyg :)). Imorgon åker vi till Shanghai för att fira och därmed tar vi bloggvila, åter på söndag.

Hilda och Martina

Det här inlägget postades den March 2nd, 2016, 13:04 och fylls under Wenzhou

One response to “Topp tio – Wenzhou”

1. Lena says:

Hej! Så duktiga ni är. Fantastiskt rolig lista. Älskar er blogg❤️ Var rädda om er!