Sjuksköterskestudenter utomlands

Sammandrag av min VFU i hemsjukvården Skottland, Paisley. Del 3

Postat den 25th October, 2016, 12:46 av sjukskoterskor

Då kommer del 3 här 🙂

Blir ju alldeles för långt blogginlägg om allt ska vara på samma inlägg haha 🙂

Så men vad har då jag gjort under min tid i hemsjukvården? Allt möjligt 🙂 Men stolpar upp det lite så blir det lättare att hänga med.

• Insulingivning.
  • Heparingivning efter operation, dokumentationen går till på samma sätt som jag beskrev som för insulin.
  • Utfört såromläggninar på bensår, både venösa och arteriella.
  • Haft stödjande samtal med palliativa patienter som precis fått reda på att de kommer att dö och diskuterat vad vi kan göra.
  • Varit på palliativt vårdmöte på GP Surgery med sjuksköterskor och doktorer där man diskuterar palliativa patienter, behandlingar, omvårdnad m.m. för att patienterna ska få en så bra tid i livet slutskede som möjligt.
  • Beställt inkontinensskydd och uppdaterat vårdplaner.
  • Spolat katetrar och gjort urinprovstester för att se eventuella UVI:er eller för höga Ph-värden.
  • Haft stödjande samtal med anhöriga där någon i familjen har avlidit.
  • Tagit bort stygn och klammers.
  • Lagt om op. sår efter hysterektomi som gått upp och inte velat läka.
  • Lagt om op. sår efter magoperation där buken varit helt öppen på mitten på grund av att huden spruckit upp då såret inte läkt inifrån. Så då har man lagt om med aquasel och använt en speciell vaccumapparat som suger bort sårvätska och håller buköppningen tajt så det kan läka inifrån och ut.
  • Utfört bowel management på svårt sjuka MS-patienter.
  • Lagt om skjuvsår och trycksår samt pratat trycksårsprevention och gemensamt bedömt om patienten behöver luftmadrass och avlastande luftsittkudde.
  • Instruerat och visat Carers på ett nursing home (typ äldreboende) hur man använder sig av vändschema då en patient var immobiliserad i sin säng.
  • Assisterat vid manligt och kvinnligt kateterbyte och vid picclineskötsel.
  •  Utfört såromläggningar på nekrotiserande sår.
  • Utfört såromläggningar på amputerade extremiteter.
  • och mycket mycket mer

Omläggningsmaterialen skiljer sig inte åt så mycket, men man använder det på ett mer utvärderande effektivt sätt och ekonomiskt sätt än vad jag upplevt innan. Man har NaCl i sprayform, färdigpaketerade omläggningsset med handskar, rengöringsskål, torks, plastpåse, förkläde, uppläggningsduk i både rent och sterila förpackningar. Sedan håller man noga på att det är hands off principen som gäller och basal omvårdnad ska patienten kunna sköta själv även om det är sjuksköterskan som skriver ut den där krämen till exempel. Som sjuksköterska gör man det man ska men sedan när själva tillståndet eller sjukdomsymtomet är hävt så ska patienten skrivas ut ur hemsjukvården tills dess att läkaren vill något annat.

Det var lite smått och gott från min VFU-tid i Skottland.

Ska ta och lägga till lite bilder med men det kommer. Det har varit väldigt kul och mycket upplevelser så det är verkligen något jag rekommenderar andra studenter att göra 🙂

Kram Maria

Det här inlägget postades den October 25th, 2016, 12:46 och fylls under Paisley Praktik utomlands Skottland

One response to “Sammandrag av min VFU i hemsjukvården Skottland, Paisley. Del 3”