UNESCO

Chair on Heritage Futures

Kulturarvets digitalisering och framtiden

Postat den 30th December, 2021, 15:39 av Cornelius Holtorf

Jag har läst en mycket väl underbyggt och intressant bok om kulturarvets digitalisering och vad det faktiskt innebär. Konstigt nog är sådana klara analyser fortfarande sälsynta bland alla stora teknologi-drivna initiativ och projekt.

Henrik Summanen beskriver i “Kulturarvets digitalisering” vilka vägar framåt som finns för Sveriges arkiv, bibliotek och museer för att fungera i ett samhälle där användarna är huvudsakligen digitala. Nyckeln, han skriver, är förståelse för vad det digitala i grunden handlar om och på vilka sätt det omförhandlar institutionernas traditionella möten med användaren.

Jag var särskilt intresserad av vad Summanen, efter 20 år av verksamhet inom området, rekommenderar inför framtiden – och blev inte besviken. Bland hans väl underbyggda råd finns följande utmaningar, väl värd att fundera mer om:

• Den digitala kompetensen handlar om att förstå vart samhället är på väg och hur vi ska anpassa oss till detta, och till framtidens användning.
  • Våra traditionella institutioners struktur är inte optimerad för digital användning. Vi måste optimera för horisontella informationsstrukturer, till skillnad från de traditionella vertikala.
  • Användarperspektivet bör dominera alla insatser och analyser, inte förvaltningsperspektivet.

Det här inlägget postades den December 30th, 2021, 15:39 och fylls under blogg