Nya Zeeland

Postat den 17th February, 2016, 08:28 av

Hej igen!

Nu har det gått några veckor sedan jag kom till Nya Zeeland och jag börjar sakta men säkert landa i hur saker och ting fungerar här på praktikplatsen.

Just nu befinner jag mig på Residential (boendedelen) här på organisationen Stand for Children. Här arbetar man antingen morgonskift 06:30-15:00 eller kvällsskift 13:30-22:00 men man kan även arbeta mellan 10:00-19:00 för att täcka upp vid tillfällen då det behövs mer personal. Vilka skift man skall jobba bestämmer man tillsammans med sitt Team (arbetsgrupp). Det finns även personal som arbetar natt (vaken natt) på organisationen för att finnas som stöd för barnen när de sover och se till så att barnen befinner sig i sin säng under natten. En skillnad mot Sverige är att personalen som arbetar natt på organisationen inte får mer betalt än de som arbetar på dagen. Jag kommer att arbeta olika skift under min praktiktid men kommer inte att arbeta nattetid.

Hur ser då en vanlig dag ut för barnen på Stand for Children?

Barnen blir väckta klockan 07:00 och gör sig i ordning för dagen samt gör de sina Mahi (sysslor) som innebär att dem tillsammans hjälps åt för att städa sin whares (boendedel). Klockan 07:45 äter alla barnen gemensam frukost och gör sig i ordning för skolan som är mellan 09:00 till 15:00 måndag till fredag. Efter skolan samlas barnen för att äta en gemensam fika och göra sig redo för eftermiddagsaktiviteter. Dessa kan variera, det kan vara allt från att man stannar på gården för att leka, kollar på film eller gör någon form av utflykt så som att gå till stranden, simhallen, lekplatsen eller liknande. Mellan 17:30 till 18:00 äter barnen middag och därefter skall barnen duscha, göra sig ordning för kvällen samt göra sina läxor. Någon lugnare aktivitet sker efter detta fram tills att barnen går och lägger sig klockan 20:00.

Helgerna ser något annorlunda ut för barnen då dessa är mer fria och ofta så sker någon form av heldagsaktivitet så som att besöka någon strand för att paddla kajak, åka in till Auckland City eller besöka något annat evenemang.

Här kommer lite bilder för att se hur verksamheten ser ut!

//Nicole

Boende flickor vs pojkar:

12722176_10153220038406783_930695963_oSkolgården, matsalen och boendet:

12751925_10153220038426783_1603413522_o

Det här inlägget postades den February 17th, 2016, 08:28 och fylls under Nya Zeeland

2 responses to “Nya Zeeland”

1. socionomstudenter says:

Det smidigaste är att kontakta någon av de personer som redan är hemma från praktiken för att boka möte och prata om Nya Zeeland. Kontakta lärare för att få min mejl då jag inte publicerar den här. //Nicole

2. Evelina says:

Hej,
    Mitt namn är Evelina och jag har funderingar på att praktisera på nya zeeland och undrar om jag får lov att ställa lite frågor till dig? Mailadress mig gärna