Nya Zeeland

Postat den 1st March, 2016, 08:23 av

Ny barngrupp!

Imorgon är det igen dags för nya barn att komma till Stand for Children. Eftersom många av barnen hade sommarlov under januari månad har vi inte haft så mycket barn här fram tills nu. Imorgon kommer dock en större skara barn och det ska bli intressant att följa denna nya grupp. Jag kommer även få tre stycken ”key children” vilket innebär att jag tillsammans med en från personalen kommer följa dessa barns utveckling och arbeta närmare med barnen och deras behov. Denna gång stannar barnen bara i fyra veckor eftersom att verksamheten inte har öppet under påsken.

Hur fungerar det då när ett barn skall tas in på Stand for Children? Här i Nya Zeeland är det så att det är lite socialt arbete som bedrivs av staten. Istället är det olika icke-statliga organisationer och företag som bedriver detta arbete. Stand Children’s Services är en non-governmental organization (icke-statlig organisation) och finansieras av Ministry of Social Development, donationer och andra insamlingar. The Ministry of Education finansierar även den skolverksamhet som bedrivs på Stand for Children. Det finns sju olika Stand Children’s Services på olika platser i Nya Zeeland: Whangarei, Auckland, Rotorua, Gisbone, Otaki, Christchurch och Roxburgh. Det är Stand for Children som utför insatserna och utreder barn vars ansökningar kommer in till organisationen. Dock har inte organisationen möjlighet att omhänderta ett barn utan när ett barn har blivit utsatt för ett brott så kopplas den statliga organisationen Child, Youth and Family in som då tar över utredningen om barnet. Nya Zeeland skiljer sig också från Sverige på det sätt att man inte har samma anmälningsskyldighet här som i Sverige när man arbetar med barn. Men de flesta ansökningar som kommer in kommer från skolor och även från familjerna själva. När en ansökan kommer in utreder socialarbetarna barnens situation och behov, sedan presenterar varje socialarbetare varje ”fall” vid speciella möten, kallade Care Group Meeting där Manager och de olika Team Leaders är med och diskuterar om barnet skall tas in på Stand och hur länge. Det är alltid Managern på Stand for Children som har sista ordet angående vilka barn som skall tas in i verksamheten.

Imorgon är det då alltså dags för en ny barngrupp som blivit antagna på Stand for Children. Dessa två dagar som gått har bara ägnats åt att förbereda inför den nya gruppen som kommer. Vi har bland annat läst information om varje barn, anpassat våra whares (boende) för barnen och haft olika möten där vi planerat aktiviteter och informerat varandra om barnens behov. Det ska bli intressant att följa en ny barngrupp nu när man är mer insatt i hur verksamheten fungerar!

// Nicole

Det här inlägget postades den March 1st, 2016, 08:23 och fylls under Nya Zeeland

3 responses to “Nya Zeeland”

1. socionomstudenter says:

Tack för att du följer mig Ida 🙂

2. Ida says:

Kul att du ska få följa en ny barngrupp! Kör hårt! 🙂

3. Ida says:

Ska bli roligt att följa dig! Kul för dig att få följa en barngrupp från början! Du är saknad!