Checkpoint 300

Postat den 20th November, 2015, 13:18 av

I tisdags den 17:e november åkte vi till checkpoint 300 i Betlehem och promenerade längst muren. Längst muren såg vi rester av de palestinska hus som israelerna rivit för murens skull. På många ställen låg det rester från tårgasbehållare som israeliska soldater skjutit samt glaskulor som barnet skjutit på israelerna. Muren var full med politisk grafitti, Banksey-målningar samt historier om hur palestinier på olika sätt blivit trakasserade av israeliska soldater.
IMG_1254

IMG_1257

Historierna kunde handla om hur en mamma som skulle till sjukhus med sitt barn blev stoppad flera timmar i en checkpoint eller när israeliska soldater kastat tårgas på barn och skrattat åt deras smärta, hur palestinska hus rivits eller belägrats, det var många starka historier som borde höras mer ute i världen. Vi gick till en del av muren som låg i ett hörn och en palestinsk kvinna kom ut ur ett hus och berättade sin historia om hur hon en dag gick till sitt arbete på morgonen och på eftermiddagen stod den 8meter höga muren runt hennes hur och avskärmade henne från sina grannar och viktiga delar av hennes affärsverksamhet. Israeliska soldater använde under en månads tid kvinnans tak till att skjuta ner palestinska demonstranter så hon och hennes 5barn fick endast vara i ett litet rum i huset under den tiden.
IMG_1261

IMG_1271

Ovan ser man en bild på en tårgasbehållare, det var fullt med dem på gatan.
Innanför muren på den israeliska sidan såg man fina olivträd som tidigare tillhört palestinierna, muren gör också att palestinier måste åka långa omvägar för att den är i vägen. Det är alltså ingen slump att muren är placerad som den är.
Innan vi reste till Palestina fick vi information från andra studenter som varit här att det är vanligt att man hamnar i en så kallad ”clash” som innebär att israeliska soldater av någon anledning eller till synes ingen anledning alls kastar tårgas mot palestinier. För att bli mer förberedda om vi skulle hamna i någon ”clash” så bestämde Anna och jag oss för att observera en palestins demonstration mot muren och hela situationen som israelerna utsätter palestinierna för.
Oftast sker det demonstrationer varje tisdag och då brukar det vara lugnare samt varje fredag som brukar vara större demonstrationer eftersom muslimer är oftast lediga på fredagar. Vi stod på långt avstånd ifrån checkpoint 300:s ingång och det började med att barn, många under 10år kastade sten och sköt glaskulor med slangbellor mot ett gäng soldater. Soldaterna kastade till en början enstaka tårgasbehållare mot barnen. Fler och fler palestinier började samlas och kasta sten, butiker stängde ner stora järndörrar framför sina fönster, det märktes att de var vana vid demonstrationer. Efter ca en timme så började palestinier elda i soptunnor och bildäck, kanske för att röken skulle skymma dem. Porten i den israeliska muren öppnades och en stor jeep körde ut med en vapen-anordning som sköt ut ca 10tårsgasbehållare åt gången. Vi stod så långt ifrån så vi behövde bara flytta oss en liten bit men när det kom så många tårgasbehållare åt gången så blev gatan precis tjock med vit rök så hade man hamnat i den dimman hade man inte sett vart man hade fötterna. Jeepen backade sedan tillbaka till porten i muren och laddade om och sköt efter en stund en massa tårgasbehållare. De palestinska demonstranterna och barnen verkade så vana vid det som hände, många hade gasmasker och barnen var så vana vid skotten så de nästan likt en lek sprang fram och tillbaka och kastade sten men verkade inte rädda. En ambulans stod redo på plasten men för övrigt så var det knappt någon trafik på gatan. Ibland sköt israelerna skarpa skott mot demonstranterrna och vi såg hur en tonåring blev skjuten i benet, de andra demonstranterna kom hjälpte direkt den skadade och ambulansen körde direkt iväg med han.
IMG_1291

IMG_1294

IMG_1288
Vi bevittnade en mindre demonstration i den kontexten som är här men det kändes hemskt att tårgas och skarp ammunition och att någon blir skjuten är vardag för så många människor. En annan reflektion var hur israeliska soldater blir tränade till att skjuta barn, det verkar inte som barns rättigheter alls gäller här. Samtidigt förstår man att det är obehagligt att få sten kastad på sig, vi ser ju bara den palestinska sidan just nu. Vi fick en introduktion i Sverige där vi fick inblick i hur israelerna ständigt är rädda för att bli attackerade, ingen av sidorna är helt oskyldig och de flesta människorna vill ha fred. Dock verkar som att israelerna har en helt annan dimension av krigsresurser och makt som ofta används.

Det här inlägget postades den November 20th, 2015, 13:18 och fylls under Palestina