Dehradun

Postat den 13th December, 2016, 10:09 av

Hej!

Den 5/12 påbörjade vi vår resa mot delstaten Uttarakhands huvudstad Dehradun. Men först stannade vi på hotell en natt i Rishikesh. Kvällen spenderades med att gå runt i staden samt shopping. Dagen efter gick vi för att besöka ett av stadens slumområden. Som guide hade vi en av organisationen PLSS medlemmar. PLSS jobbar för att förbättra livsvillkoren för de som bor i slummen. Han berättade att de nyligen startat en självhjälpsgrupp för kvinnor samt att de flesta barnen går i skolan. Dock hoppade många av för att hjälpa sina föräldrar med deras arbete. Lite blandande känslor alltså men mycket intressant.

Rishikesh

Väl i Dehradun gjorde sig fortfarande vårt pengaproblem påmint men vi lyckades handla lite både till oss själva och till skolorna som vi besökt. Senare under dagen var vi på studiebesök hos en frivilligorganisation som hette Bindu. Bindu arbetade huvudsakligen med självhjälpsgrupper för kvinnor från slummen. Bland annat fick kvinnorna lära sig hur de kunde göra prydnadssaker och smycken av tidningspapper för att sedan sälja. Väldigt inspirerande!

Slummen i Rishikesh

Shopping i Dehradun

Sista dagen innan hemresan försökte vi återigen ta ut pengar i bankomater utan att lyckas. Antingen var det för långa köer eller var pengarna slut. Under kvällen var vi bjudna till vår handledare Pundirs hus i Dehradun. Där åt vi middag och träffade hans familj och grannar. En väldigt lyckad kväll! Den 10/12 åkte vi mot HIMAD education center igen. På vägen högre upp i bergen lyckades vi hitta en fungerande bankomat utan kö! Äntligen kunde vi ta ut tillräckligt med pengar för att på allvar börja handla till skolbarnen.

Många kramar

Emilia, Izabella, Mathilda, Marcus och Kristoffer