Nu börjar allvaret!

Postat den 23rd November, 2017, 10:16 av

DAG 3: Efter lite vila i en dag så var det äntligen dags för riktig praktik! Första dagen tog vi en taxi till Universitetet som heter Thang Long. Det är inte dyrt med taxi i detta land, ca 40 kr för en stor bil. Vi använder oss av en app som heter ”Uber”, då slipper vi alla slags diskussioner om pengar och resväg, vi säger alltså bara hej och tack!

Vi är förvånade hur snabbt vi ändå har vant oss vid trafiken. Det finns inga övergångsställen utan även om det är fyra filer så är det bara börja gå och hoppas att de inte kör på en. Om det finns något som ser ut som övergångsställe så har vi snabbt förstått att det fungerar mest som dekoration.

Universitetet var stort och jättefint. Vår fina vän Mai Anh mötte upp oss och tog oss till ett rum där vi fick träffa både lärare och studenter. Där berättade de om universitetet och fakulteten socialt arbete. Vi fick också hålla en presentation om Linnéuniversitetet och Sverige.

Efter det blev det en rundtur och lunch. Lunchen var fantastiskt god! Alla fick varsin skål så åt vi med pinnar, alla från samma tallrikar. Skålen var till för att blanda.

Alla vi möter är fantastiskt snälla och tillmötesgående. De verkar vara glada att få ha oss här och vill visa så mycket av Hanoi som möjligt. Deras engelska är varierande. Vissa är riktigt duktiga medan andra känns det som att vi gissar hälften. Men med kroppsspråk och många upprepningar så hankar vi oss fram! De har humor och vi skrattar åt allt. Ibland känns det som att de alltid har varit våra vänner. Vi avslutade praktikdagen med en föreläsning av Quinh om våld i nära relationer.

Efteråt tog vi chansen att gå en långpromenad in mot staden. Det är mysiga gränder, små marknader och olika stånd. Det blev fruktköp i mängder. Efter en lång dag och mycket vietnamesisk mat så blev suget alldeles för stort efter igenkänning så det blev pizza denna kväll!

DAG 4: Dags för första studiebesöket! Vi blev hämtade i en bil för liten för alla som skulle med, så det blev en trång och mysig resa. Platsen vi åkte till hette Ba Vi och låg ca 1,5h utanför Hanoi stad. Där fick vi besöka ”Hanoi nursing center for elderly and disabled children” vilket är ett hem för barn och äldre med funktionsvariationer. Vi möttes upp av direktören som berättade lite om centret och sedan fick vi en rundvandring. På centret befann sig barn som varit inom människohandeln eller var lämnade av sina föräldrar. Kvinnan som visade oss runt berättade att under vietnamskriget användes och förvarades kemiska stridsmedel vilket gjort att 3-4 generationer kan födas med allvarliga funktionshinder.

Vi studenter reagerade olika på centret beroende på erfarenheter från tidigare resor. För flera var detta en chock att se. En klump i halsen om hur bra vi i Sverige faktiskt har det. Barnen var fantastiskt fina och glada. Vi blev mötta av mycket kärlek och kramar. Flera ville att vi skulle ta bilder och visa dem. Det var många intryck och känslomässiga tillfällen. Dessa möten med barn och vuxna kommer vi bära med oss.

Efter det besöket blev det äta den vietnamesiska nationalrätten Pho i en restaurang på gatan. Fantastiskt god och ett stort måste på en resa till Vietnam! Vi är flera som äter allt på gatan och vill pröva så mycket som möjligt. Så länge det ser fräscht och genomkokt ut!

Innan vi bar av tillbaka till Hanoi stad så åkte vi till Nationalparken i Ba Vi som verkar vara ett populärt mål för även vietnameser. Det var vacker natur, men en besvikelse på all nedskräpning. Vattenflaskor, pappersbitar och allt möjligt skräp låg överallt. Men om man kollade bara upp lite så var det fantastiskt vacker tropisk skog med mycket lianer, träd och gröna växter. Fin utsikt!

Vi turister är också en attraktion för vietnameser. Många kommer fram och vill ta bilder på oss eller att vi ska vara med på deras bilder. Vi har gett upp på att säga nej. Jag antar att vi kommer finnas på lite allt möjliga och olika sidor på internet nu.
Linhg, Chong och Dou (100% stavfel) följde oss på denna fantastiska resa.

På kvällen passade jag (Saara) och Saja på att åka in till gamla stan för att se oss omkring och äta mat. Vi åt på tripadvisors bästa tips; Green farmer. Vi åt trerätters och drack gott, kostade endast 120 kr var(!!) Vår mat serverades i en annanas. Det är mysiga gator i gamla stan och man har ingen aning vilka man har gått på!

Allt gott! /Saara Karlsson

Det här inlägget postades den November 23rd, 2017, 10:16 och fylls under Allmänt Vietnam Vietnam HT 2017