Praktik på Nya Zeeland!

Postat den 24th January, 2013, 06:08 av

Hej,

Jag är Cattis och jag gör min praktik i socialt arbete på Childrens Health Camp i Auckland, http://healthcamps.org.nz som finansieras genom sponsorer. Organisationen finns på 7 platser på Nya Zeeland. De arbetar i samarbete med skola och sjukvård. De har ett team med fältarbetare (socionomer) som gör utredningar på barn som har det svårt i hemmet eller/och skolan. Efter utredningen stannar barnen på campen i fyra veckor och får stöd utifrån en individuell vårdplan. Föräldrarna har också möjlighet att bo i närheten av barnen under tiden barnen är placerade och alla föräldrar uppmanas att gå campens föräldrautbildning. Detta är en pågående process så när barnen återvänder hem/skola så ska personal/föräldrar ta vid och när det krävs så görs en ny utredning och en ny vårdplan.
De har även socialarbetare som är placerade i skolan. Det är skolan, sjukvården och övrig personal inom “välfärdssystemet” som hänvisar familjer till Childrens Health Camp.

Just nu är det sista sommarlovslägret för barn som är placerade hos släktingar. Dels för att barnen ska ha en en riktigt kul vecka och prova massor av aktiviteter som de annars inte skulle ha råd/möjlighet till och dels för att avlasta deras far/morföräldrar. Barnen har inte så stora svårigheter varken hemma eller med sig själva så det flyter på.

Nästa vecka är det utbildningsvecka för personal och sedan är det dags för de första fyra veckorna..ska bli roligt!

Det här inlägget postades den January 24th, 2013, 06:08 och fylls under Allmänt Nya Zeeland