Workshops, långpromenad och bröllopförberedelser

Postat den 5th December, 2013, 06:54 av

Hej Hej!

Vi hade inte internet förra veckan när vi skulle lägga upp detta inlägg så det blev en vecka försenat.

Ännu en vecka har passerat, och den har varit lika händelserik som vanligt här! Veckan har bestått av flera engelska lektioner både på Hadakoti school och Sonali school.  Vi har varit på jakt efter en marknad/kiosk nere i dalen. Den otroligt snälla läraren på Hadakoti school visade oss vägen ner. Det visade sig vara en underbar promenad. Naturen byter liksom skepnad. Vid centret där vi bor är det mest tallskog, när man kommer längre ner mot Hadakoti blir det lövskog och lite djungelkänsla med bananträd. När vi passerade Hadakoti och rörde oss neråt dalen var det fina åkrar och små vattenfall och palmer. Vi gick igenom en till liten by där vi blev bjudna på chai hos en familj. Väl nere i dalen insåg vi att vi hade kommit ner till floden som vi ser uppifrån centret.  Vi har även varit och besökt organisationen Jai Nenda som vi kommer skriva mer om i nästa inlägg. Tifna heter byn som Jai Nanda ligger i, efter mötet gick vi runt och kollade lite i byn. I närheten låg en liten fabrik där de gör ullgarn som de väver filtar och annat fint av. När vi kom högre upp i byn hamnade vi mitt i en massa förberedelser inför ett bröllop. Kvinnor lagade mat för fullt och männen fixade med dekorationer. Ett bröllop här vara i tre dagar och det är oftast runt 500 gäster så ni kan ju tänka er hur mycket som måste förberedas!

Sonali school är en lite större skola med runt 20 elever. Där har det inte varit några volontärer eller studenter förut så vi fick lära dem alla sånger från början. Det var väldigt uppskattat även där med alla sånger och instrument. Vi kände oss väldigt nöjda efter lektionen där. Instrumenten är så bra att ha med sig. Barnen var väldigt blyga när vi först kom och nästan viskade när de pratade med oss men efter att ha sjungit och spelat så var känslan helt annorlunda inne i klassrummet!

Hoppas ni har det lika bra där hemma som vi har det här!

Kram!

Det här inlägget postades den December 5th, 2013, 06:54 och fylls under Indien