Påsklov i Shanghai

Postat den 15th April, 2012, 19:14 av

Så vad händer på andra sidan jorden hos er undrar jag? På dennna sida jordklotet är det så olikt allt därhemma och det är svårt att beskriva det som vi är med om här men jag gör ett tappert försök!

Påsklovet spenderade vi i Kinas största (23 miljoner) och multinationella stad Shanghai! Där spred vi glädje och besökte många parker, tempel, och åt god mat och nu är vi berikade med många minnen. Här är en underbar bild från sköna Shanghai:

I veckan som var landade vi på ett nytt område inom socialt arbete. En morgon hade vi exempelvis lektion om miljön och vår kära jord och om attityder, konsumtionsvanor, etik och mycket annat. Det är visserligen inget helt nytt, men jag undrar varför inte vi pratar om detta på Socionomprgrammet i Sverige. Klimatet och miljön påverkar människors lekvnadsvillkor i den högsta grad och det är absolut något en socialarbetare kan vara involverade i och åstadkomma något. Jag tycker det var jättespännande! Tänk om vi kan ändra vårat sätt att leva, för är det sätt vi lever på nu hållbart? Och vad är egentligen ett bra liv? Vad gör männikor lyckliga? Behöver vi konsumera och förbruka så mycket av vår moder jord som vi gör? Den jord som vi ska ge till våra barn och till många generationer framöver. Det är massor som jag vill göra nu för att förändra. Det skulle kunna vara att förändra arbets och miljövillkoren för människor. Hitta nya sätt och lösningar för ett hållbart samhälle och en hållbar värld…vi har också pratat om religion, andlighet och mindfulness och hur det påverkar vårt sätt att tänka och handla miljövänligt.

Nu är det midnatt och i morgon bitti ska vi möta upp våra klasskamrater vid busstoppet och ta buss 55 och åka på studiebesök. Vi ska besöka Green home, som är en miljöorganisation i Fuzhou.

Allt för mig/Amanda Sundberg

Det här inlägget postades den April 15th, 2012, 19:14 och fylls under Allmänt Kina