Torsdag natt

Postat den 20th November, 2015, 16:12 av

Två nätter har vi hört hur soldater skjutit i Dheisha camp men det har inte varit så många skott eller särskilt länge, skottlossningen har då skett vid 04-tiden på natten. I torsdags natt vaknade vi vid 4-tiden av betydligt mer omfattande skottlossning och att många skrek och bråkade i närheten av vårt hus. En annan boende på vårt hostel gick upp på taket och fotografera och filmade och berättade att det var en starkare gas eller tårgas som användes för det stack i hans läppar när han satt på taket. Skottlossningen och bråken höll på minst en timme. Morgonen efter kom Hamsa som ansvarar för vårt boende och berättade att 10st blev skjutna och 1-2st fängslade. Soldaterna hade också delat ut papper om att de som bor i lägret skulle infinna sig till den israeliska militären för förhör, dock tror de boende här att om de gick dit så skulle de bli fängslade. Det fanns inte tillräckligt med ambulanser så några av de som är engagerade i Laylac fick ta han om de skjutna samtidigt som de fick akta sig för snipers.
thumb
Den här bilden är tagen från vårt fönster när det var lugnt. Under attacken var det många soldater som gick längst gatan och ingångarna till Dheisha camp.
Som sagt är såna här stora attacker inte så vanliga utan det brukar vara mer korta intensiva och inte alls så många soldater. Enligt våra handledare och lärare så vet soldaterna med största sannolikhet vilket hus vi bor i, Laylac har ofta internationella gäster och attackeras därför inte. Vi har fått bra stöd från våra handledare, det är inte lika nytt och stort för dem som det var för oss som kommer från Sverige. Det känns dock viktigt att berätta vad familjer och barn kan få uppleva mitt i natten en vardag i Palestina.

Det här inlägget postades den November 20th, 2015, 16:12 och fylls under Palestina