151125 Womens shelter

Postat den 1st December, 2015, 12:09 av

Vi började dagen på ett ”woman shelter”. Dit kan kvinnor som blivit utsatta för våld i hemmet flytta tillsammans med sina barn. Centret startade år 2007 genom bidrag från Italien då det fanns ett stort behov av den typen av verksamhet. Kärnan i det palestinska samhället är familjen och därför arbetar centret med hela familjen – om det är möjligt skall kvinnan förenas med sin familj igen. Generellt är det svårt för palestinska kvinnor att leva ensamma. Även om det har blivit enklare för kvinnor att skilja sig blir de fortfarande stigmatiserande.

Centret består av två delar: en extern del där de jobbar ut mot allmänheten att försöka öka medvetenheten kring våld i nära relationer och verka förebyggande. Bl.a. är de ute i skolor och informerar om verksamheten. Kvinnorna som arbetar på centret menar att det finns en kunskapslucka bland palestinska kvinnor gällande deras rättigheter. Därför är föreläsningar om kvinnors rättigheter även en stor del av informationen som sprids. Själva centret är där kvinnorna och barnen bor. De har möjligheter att laga mat, bli frisörer och arbeta på en skönhetssalong. Genom att arbeta med empowermentinriktade metoder försöker centret få kvinnorna att lära sig något nytt och känna sig värdefulla. När kvinnan flyttar till centret väljer hon en nyckelperson inom familjen/släkten som centret särskilt arbetar med. Genom bl.a. KBT-terapi, psykoanalys och gruppterapi arbetar centret tillsammans med familjen för att kvinnan skall återintegreras både i familjen och samhället igen.

2015-11-25 10.38.44

Därefter besökte vi ett offentligt universitet i Bethlehem. Universitetet hade fått en ny rektor och det firades med tal och sång.2015-11-25 11.45.32 2015-11-25 11.45.59/Anna & Elin

Det här inlägget postades den December 1st, 2015, 12:09 och fylls under Palestina