Händelserik vecka!

Postat den 21st April, 2016, 08:00 av

Förra veckan var verkligen händelserik. Veckan började med att vi skulle åka till en skola i Sonali för att hålla i en work shop, men när vi kom dit så var skolan stängd. Istället fick vi åka till en annan privat skola där vi inte tidigare hade varit. Vi fick snabbt tänka i nya banor och det slutade med att Miranda höll i en work shop med barnen kring vänskap och hur en bra vän ska vara. Vårt spontana besök var uppskattat av både oss och eleverna.

20160411_112303

Eleverna fick måla av sina händer och skriva hur en bra vän ska vara.

I tisdags var vi på ett hem för föräldralösa pojkar. Vi åt lunch tillsammans med alla barn sen höll Olaf i yoga och Miranda gjorde olika gemenskapslekar med barnen för att stärka deras sammanhållning. Efter yoga och lekar dansade vi alla tillsammans till indisk musik.

Miranda lär ut gemenskapslekar.

20160412_151134

Olaf och Miranda tillsammans med pojkarna och två föreståndare.

I onsdags bjöd vi in barn från två olika skolor till centret för att ha en dag med olika work shops. Olaf höll i yoga, Miranda höll en work shop kring framtid och drömmar och Pundir höll en work shop kring barns rättigheter. Mellan våra work shops höll Devendra i lekar med barnen. När dagen var slut fick barnen skrivblock, pennor och klistermärken med sig hem.

20160413_100746

Olaf håller i Yoga.

Barnen skriver om sina behov och rättigheter.

20160413_163205

Barnens drömmar kring framtiden.

I torsdags gick vi upp tidigt på morgonen för att åka upp i bergen för att kolla på några av världens högsta bergstoppar i soluppgången. Så fint! Tyvärr var det en skogsbrand i närheten så luften var inte så klar.

20160414_082944_Richtone(HDR)

Pundir

På kvällen var vi bjudna på ett bröllop i Sonali. En väldigt speciell och fin upplevelse. Vi fick vara med vid en ceremeni för brudgummen där hans familjemedlemmar var närvarande. Vi fick också mat, dryck och mycket dans!

Brudgummens ceremoni med rökelser och ljus.

I fredags besökte vi en kvinnogrupp som Himad har varit med och startat. Det var ett tiotal starka och drivna kvinnor som berättade om deras organisation. Väldigt lärorikt att lyssna på hur de arbetar och deras tankar kring framtiden. De arbetar bland annat med att sälja mjölk från deras kor, odling och handarbete. Målet är att de genom sitt arbete ska kunna bli självförsörjande och oberoende av sina män.

20160415_122055

Miranda, Pundir och kvinnogruppen.

Allt gott!

Hälsningar från Indien.