Nya Zeeland

Postat den 30th April, 2016, 10:11 av

Hej igen!

Det börjar närma sig slutet av min praktikperiod då det endast är 3 veckor kvar här i Nya Zeeland. Just nu är jag med Community Social Workers som arbetar med att utreda barn och familjer som kommer i kontakt med verksamheten. Innan barn tas in på verksamheten Stand for Children görs utredningar om barnens behov och hur deras situation ser ut. Detta tar oftast flera veckor då socialarbetarna behöver göra hembesök, besöka barnets skola och även samla in information från andra verksamheter som familjen varit i kontakt med. Genom att få ta del av Community Social Workers arbete har jag fått möjligheten att se barns familjemässiga, kulturella och sociala bakgrund. Jag har fått följa med på familjebesök, möten med skolor och även möten med andra verksamheter vilket har varit väldigt intressant.

Just nu har skolor i Nya Zeeland lov i två veckor och Stand for Children anordnar någonting som heter Kidzacool. Kidzacool är ett program som är i en vecka och är till för barn som inte bor hos sina biologiska föräldrar eller hos sina adoptivföräldrar. Det kan vara barn som lever med sina mor- och farföräldrar, hos någon släkting eller hos någon annan person och de måste ha bott hos personen i mer än 12 månader. Ansökningar måste göras senast 4 veckor innan Kidzacool börjar och barn som inte deltagit tidigare prioriteras. Programmet är till för att fosterföräldrarna ska få ett avbrott från att ta hand om barnen och att barnen samtidigt ska få möjlighet att få en aktivitetsfylld vecka. Kidzacool annordnas 3-4 gånger per år vid skollov. Barnen går inte i skolan utan gör bara aktiviteter så som att bada, paddla kajak, fiska, åka skridskor, gå på museum, lekplatser och andra roliga aktiviteter. Kidzacool är väldigt populärt och just nu har vi 35 barn som deltar i programmet.

Denna veckan är min sista vecka hos Community Social Workers och nästa vecka kommer en ny barngrupp till Stand for Children. Jag kommer åter att arbeta med Residential Social Workers för de 2 återstående veckorna som jag är här.

//Nicole

Bild på utflykt med barnen:

kajak3

Det här inlägget postades den April 30th, 2016, 10:11 och fylls under Nya Zeeland