Srinagar

Postat den 20th November, 2016, 16:37 av

Tisdag 16/11 – Lördag 19/11

Hej!

Det har varit några intensiva dagar för oss den senaste tiden och vi har dessutom inte haft något internet för att blogga, så här kommer en sammanfattning om vad vi pysslat med de senaste dagarna.

Vi har besökt staden Srinagar som ligger några timmar bort från HIMAD-centret. Här har vi besökt Garwahluniversitetet och hållit i föreläsningar om Sverige. Vi har tidigare fått i uppdrag att förbereda föreläsningar om olika svenska företeelser. Vi valde att berätta om svensk skola, kvinno- barn- och LGBTQ-rättigheter, svenska äktenskap och familjer, svenska högtider samt Sveriges återvinningssystem och arbete för miljön.

Izabella föreläser om LBGTQ

Vi har även besökt byn Uphalda som vunnit Neat and clean-pris för sitt moderna men hållbara levnadssätt. Här hade byborna ekologisk odling, alla hushåll tillgång till bra vatten direkt från bergen. Byn var betydligt renare än övriga Indien som vi sett men en hel del plast låg slängt lite överallt ändå. Vi ställde några frågor kring hur sophanteringen gick till men fick inga bra svar. Vi har observerat på andra ställen att det är vanligt att samla allt sitt skräp på hög och sedan bränna ner det när det blir för mycket, papper som plast.

I Ophalda besökte vi även en skola och fick träffa en rektor, lärare samt flera skolbarn där. Vi fick lära oss om deras skolsystem och deras läroämnen. Vårt schema var hektiskt för att hinna se så mycket som möjligt, det hade varit intressant att få smälta in i en klass och se hur lärandet går till, överallt vi kommer blir det mycket ståhej vilket gör att det är svårt att smälta in och observera. Men vi hann träffa några barn vilket var kul såklart.

emilia-och-skolungdomar

Vi har också besökt Azim Premji-foundation som förvaltar affärsmannen Azim Premjis förmögenhet till att göra samhällelig nytta för framtida generationer. De berättade att de arbetar mycket med att utbilda lärare samt motivera dem till att lära ut bättre. De menar att lärare framförallt i de statliga skolorna blir likgiltiga i sitt arbete. De menar att det beror på att systemet har sådana brister att lärare helt enkelt inte orkar vara engagerade. De arbetar både individuellt med lärare men även på högre nivå för att påverka politiker att satsa mer på skolan.

Vi har även besökt olika departement på universitetet, bl.a. departementet för yoga, departementet för konst och teater samt journalism. Vi har också besökt en stor marknad som hölls i staden.

Nu efteråt när vi sitter på terrassen på HIMAD-centret tänker vi på hur olikt socialt arbete är i Indien i jämförelse med I Sverige. Här kan socialt arbete handla om att dra en vattenledning till en by, få igång infrastrukturen kring sophantering eller att alla barn ska få tillgång till skola.

Det här inlägget postades den November 20th, 2016, 16:37 och fylls under Indien