Första workshopen!

Postat den 23rd November, 2016, 17:15 av

Hallå där!

Ytterligare några dagar har passerat och vi stormtrivs. I söndags 20/11 vilade vi upp oss efter vistelsen i Srinagar. Vi hade handledning både i grupp och individuellt. Det är skönt att kunna prata lite om de saker vi upplever här.

I måndags 21/11 förberedde Marcus, Mathilda, Emilia och Kristoffer det sista inför sina workshops. Vi gick igenom hur vi skulle lägga upp morgondagen då en barngrupp skulle komma till centret för att delta i våra workshops. På kvällen satt vi ute framför en brasa och pratade om lite allt möjligt och åt chips. Personalen på HIMAD, Bicki och Muhan kom ut med trummor som de spelade på och vi dansade lite runt elden. En riktigt härlig måndagskväll uppe i bergen i Indien helt enkelt!

Tisdagen 22/11 var det äntligen dags att genomföra tre av våra fyra workshops för en grupp med barn som går på en statlig skola bara några kilometer bort. Alla utom Izabella genomförde sin workshop, detta för att hennes är riktad mot kvinnor. Marcus inledde dagen med att prata om första hjälpen. Barnen fick bl.a. prova på att plåstra om varandra och vad man ska göra om någon stukar foten.

Efter att barnen friskat upp minnet om första hjälpen var det dags för Mathilda och Emilias workshop om känslor. Barnen fick bl.a. måla hur de kände sig och prata om olika situationer då de kände olika känslor.

Efter en liten lunchpaus och lite lek var det dags för Kristoffer att prata om återvinning och hur viktigt det är att vi är rädda om vår natur, våra djur och om oss själva. Dagen flöt på bra och efteråt kände vi oss nöjda. Några eventuella små förändringar kan göras i upplägget av de olika workshopsen men i det stora hela kändes det väldigt bra. Bicki, en av personalen på HIMAD var sjuk denna dag så på kvällen frågade Pundir om vi ville hjälpa till med kvällsmaten. Självklart tänkte vi och bjöd inte helt oväntat på pannkakor. Det blev en riktigt smarrig måltid!

Idag, onsdag 23/11 har vi diskuterat lite med vår handledare Pundir om vad en workshop innebär och att det kan vara ett bra sätt att arbeta på för exempelvis en socionom men även inom andra yrken. Pundir berättade även om hinduism och dess mytologi och förklarade för oss vad kastsystemet från början kommer ifrån. Det var ett intressant samtal. Nu på eftermiddagen/kvällen har vi börjat förbereda oss inför morgondagen då det bär av mot vår handledare Devendras hemstad och hans brors bröllop! Hela torsdag och fredag kommer vi vara där. Mer uppdatering om hur det var kommer framöver, ha det så gott tills dess!

Varma hälsningar

Mathilda, Emilia, Kristoffer, Izabella och Marcus