Hej hopp menskopp!

Postat den 1st December, 2016, 18:08 av

29/11
I tisdags var det dags för Izabellas workshop. Till workshopen hade organisationen ASHA bjudits in. ASHA står för Accredited Social Health Activist och organisationen består av kvinnor som arbetar i byarna främst med hälsa hos kvinnor och barn.
Workshopen inleddes med diskussion om hur deras arbete går till och vilka problem de stöter på i sitt arbete ute i byarna. Senare visade Izabella upp olika menstruationsskydd, såsom binda, tampong och slutligen menskoppen, samt deras olika för- och nackdelar. ASHA-kvinnorna var intresserade av menskoppen och tog till sig idén. De fick även med sig ett antal menskoppar var för att dela ut och sprida informationen.

ASHA-kvinnorna efter workshop

30/11
Idag besökte vi en skola i byn Sonali ca 20 minuters jeepfärd uppåt i bergen. När vi kom satt ett en förskoleklass på rad framför en radioapparat och lyssnade på en röst som lärde ut engelska till barnen. Varje statlig skola får ett sådant paket med radio med olika inspelade lektioner och ett häfte med bilder till. Skolan hade en förskoleklass och en skolklass i årskurs 1-5.

Förskolebarn lär sig engelska.

Lunchdags!

Efter visiten i Sonali åkte vi vidare till byn Kandara och träffade en så kallad Self-Help-Group (SHG) bestående av ca 30 kvinnor. En SHG är en ekonomisk förening där medlemmarna tillsammans bidrar och sparar pengar. Pengarna kan sen användas när någon medlem eller annan bybo behöver det, t.ex. för sjukvård eller kläder. En SHG kan även starta små företag och sälja grönsaker, bröd eller egengjorda kläder En SHG är ett effektivt sätt för att stärka framförallt kvinnogrupper och är vanligt i indiska byar. Kvinnorna menade dock att det bästa med SHG-gruppen var känsla av gemenskap. HIMAD var med och startade upp denna gruppen och arbetar mycket med denna form av empowerment för svaga grupper. Vi tyckte att de var ett härligt gäng!

Tillsammans är de starka!

Det här inlägget postades den December 1st, 2016, 18:08 och fylls under Indien