Resan fortsätter

Postat den 25th November, 2017, 12:27 av

Torsdag

Vi vaknade för att sedan ta en taxi (uber) till universitetet. Föreläsningen började klockan nio, men trots att vi var ute i god tid så fastnade vi i den hektiska trafiken. När vi anländer så möter Maianh upp oss för att gå till klassrummet. Under föreläsningarna är det vi fem svenska studenter och någon enstaka student från Hanoi. Vi upplever att föreläsningarna endast är anordnade för oss.

Efter föreläsningen åker vi moped till en lokal restaurang tillsammans med lärare och studenter. Vi äter supergod buffé och skrattar en hel del tillsammans. Resten av eftermiddagen åker vi till gamla stan för att kolla in turistattraktioner.

Fredag

Vi möter de vietnamesiska studenterna klockan 5.30 på morgonen för att åka till Halong Bay på ett studiebesök. Vi somnar på resan som tar ca 3,5 timme. När vi anländer vaknar alla chockade över att vi är framme så plötsligt. Förvirrade lotsas vi in i en vacker föreläsningslokal. Vi möts av ivriga, välklädda socialarbetare och tittar på varandra med en blick som säger ”vi är verkligen inte förberedda på det här”. Föreläsningen handlar om provinsens historia och anledningen till hur centret bildades. Väldigt intressant.

Efteråt blir vi bjudna på lunch i en lokal restaurang som serverar sjömat. Vi bjuds bland annat på kokt fiskhuvud och hembränd whiskey.

Lördag och söndag

Vi väljer att stanna i Halong Bay under helgen för att uppleva den vackra naturen.

Det här inlägget postades den November 25th, 2017, 12:27 och fylls under Allmänt Vietnam Vietnam HT 2017