Tredje + fjärde veckan i Peru – Cañón del Colca (y mas)

Postat den 4th December, 2017, 01:25 av

Hej igen!

Nu var det ganska länge sedan jag skrev något här, troligen pga att jag ofta haft mycket att göra på helgerna (antingen för nöjen eller plugg) och därmed inte hunnit eller orkat. Men nu kör vi!

Angående praktiken har det hänt en del roliga saker att berätta om. Måndagen den 20:e gick vi med i en slags demonstration för barnets rätt till en familj. Mycket intressant att se men det kändes inte som så mycket “demonstrerande”. På tisdagen var jag på besök vid CEM, och jag fick följa med ut i ett bostadsområde där de knackade dörr och gav information om det arbete de utför i de fall där våld förekommer. Jag har även varit på studiebesök vid MMI, denna gång vid den avdelning som fokuserar på fysioterapi (sjukgymnastik?). Jag satt med och observerade ett tag, men fick inte så mycket tid till att prata med dem som jobbade där då de hade mycket att göra, vilket jag förstod men tyckte var lite synd då jag gärna velat veta mer om det arbete de utför samt relationen mellan vård och socialt arbete.

Sist men inte minst: då jag börjar känna mig allt mer bekväm med språket har jag och Maria kommit överens om att jag ska få prata med och lära känna kvinnorna i grupperna mer! Så jag har fått ställa lite frågor till dem om deras bakgrund: var de kommer ifrån, hur deras familj ser ut, hur länge de varit i den här gruppen, vilken betydelse den har för dem, osv. De har även fått ställa frågor till mig. Det känns bra att äntligen få känna sig som att jag kan samtala med de andra när jag är på min praktik.

Förra helgen var jag på museum där jag bl a fick se “Momia Juanita”, en ung flicka som var en av de utvalda för att offras till gudarna. På museet kunde man även se olika föremål från Inkatiden: som besticken de åt med, skorna de gick den långa färden med, mm. Jag har även träffats och tagit kaffe + drink med en tjej som jag pratat med över nätet. Vi hann bara träffas två gånger, men det känns kul att ha lärt känna någon från Peru (förutom min “familj”).

Nu i helgen har jag varit i Colca-dalen! Bussen gick tidigt igår morse och svängde förbi flera ställen där vi bl a såg vicuñas, lamor och alpackor! På eftermiddagen åkte vi för att bada i varma källor med vatten från vulkanen, och det fanns flera bassänger där det var olika varmt. I den varmaste kunde det vara uppåt 40 grader! Riktigt härlig upplevelse 🙂

Efter det fick vi lite tid för oss själva på våra hostels, och sedan vid sju skulle vi till en restaurang i Chivay för att käka middag, och så blev det en show med traditionell musik och dans! De tog även upp gäster som ville vara med och dansa, och så fick de prova de traditionella dräkterna om de ville. Så blev det långdans runt borden också 🙂

Även denna morgon blev tidig, då vi skulle utforska hela Colca-dalen idag, plus några byar. Vi var vid flera olika utsiktsplatser, bl a Mirador de Cruz del Condor, där det var jättestort och man till och med kunde se en och annan kondor i fjärran! Varje plats vi åkte förbi var supervacker, och det var så häftigt att se. Efter det åt vi lunch och sedan begav vi oss med buss tillbaka till Arequipa.

Nu ikväll hade jag tänkt att skriva lite på en inlämningsuppgift, men som man kan gissa är jag väldigt trött efter denna händelserika helg, plus att det är någon form av adventskonsert utanför mitt fönster så jag vet inte om jag kommer orka ändå. Hur det än blir så tänkte jag snart bjuda min familj på lite svenskt adventsfika: pepparkakor och skumtomtar!

//Sofie

En skylt från paraden som jag tyckte om (översättning: familjen är en rättighet)

Jag provar Pisco Sour på Museo del Pisco!

Jag lyckades till sist få en helt okej selfie med en lama (de verkade gilla att gå iväg så fort jag gjorde mig redo för en bild men den här ville samarbeta)

Nedan lite bilder från Colca-dalen!

Det här inlägget postades den December 4th, 2017, 01:25 och fylls under Peru