People In Need

Postat den 9th December, 2012, 20:08 av

Hej!

Den här veckan har jag varit på en organisation som heter People In Need. Organisationen är en NGO och finns i flera delar av världen. Här arbetar de mot fattigdomen i Liberec. Beroende på klientens situation hjälper de till med att förbättra deras situation. De hjälper även dem med kontakten till myndigheter.
Ett långsiktigt mål med arbetet är att klienterna ska få motivation att förändra sin situation utan socialarbetarnas hjälp.

Jag har mestadels sett arbetet med barnen/ungdomarna den här veckan. De har olika klubbar under veckorna. Dels har de en klubb för ungdomar där de kan komma och lyssna på musik, spela spel, umgås och ha individuella samtal med någon vuxen som arbetar där. Syftet med klubben är att ungdomarna ska ha någon stans de kan vara, men också att det ska få hjälp med att nå en framtid utan fattigdom.

En stor del av People In Needs arbete utgörs av att försöka bryta cikeln där barn som lever i fattigdom många gånger även gör det i vuxen ålder. De tror att utbildning är en stor del av lösningen. T.ex. hjälper man till med läxor och stöttar föräldrarna i hur de ska kunna hjälpa deras barn med läxor. I Tjeckien är det så att barn med sociala problem många gånger placeras i klasser för barn med mentala problem. People In Need tycker inte om att det har blivit så, eftersom det försvårar det ännu mer för de unga att komma ur fattigdomen.

Det finns ett dagis för de små barnen och även en klubb för yngre barn där de hittar på olika aktiviteter . Under den här veckan har de bland annat julpysslat och firat Sankt Nicholas.

Många av klienterna hos People in Need är Romer. Här är Romernas utsatthet mycket tydligare än vad i alla fall min erfarenhet av Romer i Sverige är.  Den faktor som annars är gemensam för deras klienter är att de är lågutbildade.

I fredags hade vi en stund då de som arbetar på People In Need kunde ställa frågor till mig om hur det sociala arbetet ser ut i Sverige. För mig var det väldigt lärorik på så vis att jag insåg hur lite jag kan om hur det verkligen ser ut. Därmed fick jag försöka läsa på lite extra innan den här dagen. Men också att utsatts människor i Sverige har ett relativt bra skyddsnät. Ofta ser jag bara bristerna i systemet.

Det känns som att People In Need har en stor bredd och jag är glad att jag är där ett längre tag så jag kan få en hyfsad bild av hur de arbetar.

Hoppas ni har det bra!

// Teresa

Det här inlägget postades den December 9th, 2012, 20:08 och fylls under Allmänt Tjeckien