:-)!!

Postat den 10th December, 2012, 09:39 av

Hej allihop!

Nu har vi varit i Kina i tre veckor och tiden går så väldigt fort. Det känns som vi varit här mycket längre, och jag hade faktiskt gärna stannat lite till.

Vi har varit på väldigt mycket studiebesök, bland annat ett mentalsjukhus och en skola för barn med autism. Allting är väldigt annorlunda här och jag skulle ljuga om jag sa att jag inte blev chockad ibland. Man får påminna sig själv att socialt arbete inte har existerat lika länge i Kina som det har i Sverige.

Häromdagen var vi på en skola för att göra aktiviteter med barn som jag skulle gissa på var mellan 8-10 år. Vi gjorde lite olika lekar, som alla var mycket tävlingsinriktade. De kinesiska studenterna bad oss om hjälp att hitta på lekar och helhjärtat försökte vi förklara hur vissa svenska lekar går till och tänkte noga igenom på att välja lekar som går ut på samarbete och inte är så mycket tävling. Dessa lekar ströks sen från listan, men barnen hade hur kul som helst och det är det som är det viktigaste. Men man märkte verkligen hur tävlingsandan formas redan när man är liten i Kina. I Sverige tycker jag mig minnas att lekarna när man var liten var mer fokuserade på att man skulle samarbeta med andra och inte vem som vann.

När vi kom till skolan på morgonen fick vi den vanliga typen av uppmärksamhet, dvs omringade av ett 40-tal skolbarn som försökte prata engelska med oss och vinkade frenetiskt. Det är ganska roligt när det är barn som är så nyfikna och glada, och efter 20 minuter fotograferande och vinkande gjorde det ont i hela ansiktet för jag hade lett så mycket 😛

Hotpot

Blev hembjudna till chefen på praktiken och åt traditionell hotpot som innebär en gryta med kryddor, vatten och allt som går att äta i Kina. Det pratades svenska, engelska och kinesiska och vi fick se hur en vanlig familj kan bo i Kina, det är tillexempel väldigt vanligt att man bor med svärföräldrar eller syskon.

Pannkakor

Vi försökte steka pannkakor! Och idag ska vi försöka laga risgrynsgröt till våra vänner. Vi får väl se hur det går… 😀

FMU

Fujian medical university firar 75 år så de har dekorerat universitetsområdet i flera dagar. För varje dag kom det upp något nytt, till exempel blommor, lyktor och ballonger. På lördagen, som var 75-årsdagen, hade det också rullats ut röda mattor lite varstans och till och med insidan på hissar var dekorerade med ballonger och små origamifigurer. Våran lärare har förklarat att det är ett litet firande också, eftersom det inte ens är jämna år de firar. Undrar hur 80-års firandet ser ut??

Nu är det mindre än en vecka kvar innan vi åker till Peking och det känns jättetråkigt att lämna alla härliga människor vi lärt känna. Vi kommer definitivt att åka tillbaka! 🙂 Hej så länge! /Veronica

Det här inlägget postades den December 10th, 2012, 09:39 och fylls under Allmänt Kina