Ett sista inlägg från Liberec

Postat den 16th December, 2012, 16:43 av

Hej!!

Detta blir mitt sista inlägg här ifrån Liberec. Det har varit en väldigt givande och intressant tid här. Tiden har gått väldigt snabbt och det känns som huvudet är fullt med ny kunskap.

Då People In Need är en NGO innebär det en osäkerhet med ekonomin vilket jag fått en inblick i. Därmed har de fått ha avslutande samtal med vissa av klienterna. People in Need kommer finnas nästa år, men antalet anställda kommer minska. Under den tiden jag varit där har jag insett vikten av deras existens och tycker det är riktigt tråkigt att de inte kan fortsätta i den utsträckning de gör idag. Jag är övertygad om att det behövs.

Den här veckan har jag varit på People in Need men även på fyra andra organisationer.
Åkte med People in Need till småbyar runt Liberec för att träffa några av deras klienter. Har fått besöka klienter i deras hem och bland annat sett hur en del av de fattiga bor, men också vilket bredd det är på People in Needs arbete.  Bland annat arbetar de med att hjälpa föräldrar hur de ska kunna behålla sina barn hos sig, hitta bostad, hitta arbete och hjälpa de som är utsatta för våld i hemmet. Men trots att klienterna har stora problem har jag bemöts av stor värme.

Har även besökt boende för hemlösa, både för män och för kvinnor med barn. Jag besökte även ett ställe där de hemlösa kan få tag på mat, kläder och ta en dusch. Var även på en barn- och ungdomsklubb som är statligt ägd.

Under min praktiktid här har jag fått insikt i hur lite jag vet hur utsatta människor har det i Sverige. Men det har verkligen varit en rik erfarenhet att se en del av det tjeckiska sociala arbetet.

Imorgon åker jag till Prag för att utforska staden.
Hoppas det är bra med er och God jul!

// Teresa

Det här inlägget postades den December 16th, 2012, 16:43 och fylls under Allmänt Tjeckien