4 december

Postat den 7th December, 2018, 13:37 av

Idag gick vi upp tidigt trots att vi inte hade någon aktivitet med skolan förens kl 14. Detta eftersom vi besökte Ho Chi Minhs mausoleum. Vi har försökt kolla på honom tidigare men fick veta att de bara har öppet 3h om dagen på morgonen… När vi kom dit mötes vi av en dunderkö av kulturdreglande turister. Kön in gick ändå snabbt eftersom alla var tvungna att gå två & två, aldrig stanna eller lämna kön, det såg de beväpnade vakterna till. Inne i mausoleet låg Ho chi Minhs balsamerade kropp vaktad av 4 beväpnade vakter. Den såg något overklig ut och hela känslan av stället kan beskrivas som extremt patriotiskt.

Eftersom vi inte var intresserade (pågrund av värmen) att kolla in museeumet som kostade extra, vilket också var den ända vägen tillbaka till ingången där några av oss lämna sina väskor????? fick vi gå runt hela områden för att komma tillbaka. Jag orkade inte gå och tog en grab-moppe tillbaks. Jag hann äta en Pho ga innan de andra kom fram ;P

På eftermiddagen besökte vi Blue dragon. En non-goverment organisation som hjälper utsatta barn. Bland annat gatubarn, barn med funktionsnedsättningar och barn som utsatts för trafficing. Detta besöket var mycket lärorikt och det var kul att se en organisation som går så bra utan statens stöd. Blue dragon hade även ett eget fotbollslag som de använder som en möjlighet för många barn att lära känna andra barn och en fot in. Det är en väldigt kreativ organisation som arbetar på många sätt för att hjälpa så många som möjligt 🙂

Vi fick en god insikt i hur de arbetar och den fruktansvärda verkligheten för många barn i Vietnam som utsätts för bland annat människohandel, misshandel, sexuella övergrepp, drogmissbruk. Vi fick även en bild av hur barn används i gängkriminalitet vilket förändrade min syn på många av de olika grupper vi möter till vardags på Vietnams gator.

/Jonathan

Det här inlägget postades den December 7th, 2018, 13:37 och fylls under Vietnam