Första veckan i Japan

Postat den 19th April, 2019, 10:59 av

Hej!

Vi är fyra studenter, Lovisa Wikbrand, Lisa Nyborg, Daisy Daneshpip, Enisa Salkic, som gör 5 veckor praktik i Japan. Vi är på en verksamhet som heter Olympia. Olympia bedriver äldreomsorg, barnomsorg och omsorg om funktionsnedsatta. Denna veckan har vi haft ett fullspäckat schema där vi tillsammans med vår handledare Yoko har åkt runt och besökt olika verksamheter som Olympia bedriver. Veckan började med att vi besökte olika äldreboenden och dagverksamheter, därefter besökte vi förskolor och öppna förskolor, samt en fritidsgård. Senare under veckan var vi i Osaka där vi besökte ett support center vars arbete fokuserar på att hjälpa de personer som faller mellan stolarna och inte får hjälp, samt arbeta preventivt genom att informera invånarna om vilken hjälp det finns att tillgå. Idag var vi och besökte olika dagliga verksamheter riktade mot personer med olika funktionsnedsättningar.

Veckan har varit lång och intensiv, med mycket information och intryck att ta in. Den har dock varit väldigt intressant, då vi har fått möta många människor och se hur de bedriver sitt arbete. Systemet är väldigt annorlunda och svårt att sätta sig i in i, men själva verkställandet liknar Sveriges på många sätt. Språket är ofta ett stort hinder, då det är mycket få som talar engelska. Vår handledare Yoko är dock duktig på att återberätta det huvudsakliga.

Det vi har saknat hittills är utredningsbiten, då vår praktik har varit centrerad kring verkställandet.  Vi kände även att våra besök på förskolorna kändes lite långt ifrån socialt arbete.

Vår uppfattning om Japan är att det är att folket är väldigt artiga. Vi har fått ett fint välkomnade! Här om dagen hade de ordnat en välkomstfest för oss, där de bjöd på mat… och vi sjöng till och med kareoke!

Nu tar vi helg!:)

Här nedan kommer lite bilder från första veckan

Hela gänget samlat

Welcome party med massa mat!

Olympia Hyogo, det första äldreboendet vi besökte

Olympia Iwaya- daglig verksamhet

På alla ställen vi besöker står innetofflor uppradade åt oss!

Kobe by night

Den gyllene paviljongen i Kyoto (det är äkta guld)

Fushimi Inari Taisha Shrine

Fushimi Inari Taisha Shrine- en stund innan vi vandrade vilse i bergen