Andra veckan i Vietnam

Postat den 22nd April, 2019, 12:54 av

Xin Cháo

Veckan som har gått har innehållit en hel del information, både på universitetet Thang Long University och de platser vi har besökt.

Vi har fått rundvandring på universitetet och ätit i deras matsal, det blev en skål bún chả som är en typisk rätt i Vietnam. Den uppskattas av oss allihopa!

De föreläsningar vi har fått ta del av än så länge är:
Introduktion till socialt arbete i Vietnam
Information om Thang Long University’s fakultet för socialt arbete
Gatubarn i Vietnam
Barn som bor i utsatta områden (naturkatastrofer)

Vi har tillsammans med Professor Quy besökt MOLISA som står för Ministry of Labour – Invalids and Social Affairs. Det är en statlig myndighet som jobbar med barn som far illa, eller rättare sagt, ser till så att barn som far illa får hjälp på rätt ställe. Det är nämligen så att MOLISA är en av tre stationer i Vietnam som tar emot samtal, likt en oroanmälan per telefon till socialtjänsten. I Vietnam ringer man gratis till 111 för att rapportera missförhållanden. Därefter vidarebefordras informationen till de socialarbetare som arbetar i området som samtalet kommer ifrån. Därefter har ’’ärendet’’ överlämnats. Personalen som tar emot samtalen är fem stycken och jobbar dygnet runt.

Vi har besökt ett socialt center i Uông bi. I Sverige kan man jämföra det med ett särskilt boende, förutom att centret är till för både människor med funktionsnedsättning, äldre, fattiga och vid akuta situationer som hemlöshet. Just nu bor där 105 personer som får hjälp med en åldersvariation från 18-100 år. Det bor 3-4 personer i varje rum. Det finns 27 medarbetare på 4 avdelningar som jobbar 8 h/dag, 40 h/vecka. Personal finns dygnet runt. Det var väldigt intressant att infinna sig på plats!

När vi har fått tid över har vi bland annat besökt Ho Chi Minh’s museum. Han var den dåvarande presidenten som gjorde det möjligt för Vietnam att bli självständigt från de franska kolonierna under mitten av 1900-talet.

Vi har ätit olika spännande rätter!

Såhär ser det ut runt kl.17 på dagarna i trafiken när alla ska hem från sina jobb. Man vänjer sig allt eftersom och vietnameserna är väldigt skickliga chaufförer.

Helgen som gick fick vi möjligheten att åka till Ha Long Bay som är en bukt. Vi hade en heldag ute till havs för att se massiva berg, grottor och magisk natur. Vädret ligger mellan 25-33 grader om dagarna.

På återseende!

tạm biệt

Stina, Elvira, Mathilda och Emma.

Det här inlägget postades den April 22nd, 2019, 12:54 och fylls under Vietnam