3 veckor med Socialarbetarna

Postat den 13th October, 2023, 04:12 av Socionomstudent

De tre sista veckorna av praktiken här har vi varit med Intensive Family Wraparound Social Workers, det vill säga socialarbetarna. Det blev en stor omställning från att jobba hands on med barnen på golvet. Tempot sjönk drastiskt och mesta delen av tiden spenderar man framför datorn (eller i vårt fall 2 – bekymret med svenska och engelska tangentbord hehe). Fredagen innan vi började med socialarbetarna hade vi ett möte med vår handledare samt socialarbetarnas team leader för att stämma av hur de kommande veckorna skulle se ut. Upplägget skiljer sig en del från hur vi är vana att det fungerar i Sverige och hur vi trodde vi skulle arbeta. Vi går nämligen inte bredvid en specifik person eller vår handledare utan vi har fått varsitt skrivbord i deras lilla kontorslandskap och så får vi följa med olika socialarbetare när de ska på besök osv. Vår tid här lyckades dessutom tajmas in med en “School Holiday”, det vill säga ett lov för barnen. Många av socialarbetarna väljer då att inte besöka familjer lika mycket och det görs heller inga besök i skolan, men vi var ihärdiga och frågade om att följa med dem varje gång vi märkte att någon skulle åka på ett besök. Ibland fick man ja och andra gånger nej, det beroende på vad de vuxna i familjen de skulle besöka var bekväma med och gav samtycke till.

Besöken kunde bland annat innebära ett första möte med barn och ansvarig vuxen, eller avslutningsmöte för att avsluta arbetet med just det barnet, för att diskutera barnets mål under besöket på Stand eller att göra en uppföljning. En rolig grej som hände under ett av Mikaelas besök när hon följde med en av socialarbetarna för att lämna barnen hos sin farfar under helgen, var att hon fick reda på att de delvis var svenska. Deras farfars far hade emigrerat på 60-talet från Göteborg, ganska avlägset men roligt ändå såhär på andra sidan världen .

Annat som vi har gjort under dessa tre veckor är att vara med på olika möten, såsom personalmöte, Child centered discussion och diskussioner inför nästa intake. Vi har även lyckats vara med på prep-days vid 2 olika tillfällen. Detta är dagen/dagarna innan ett nytt intake, där alla i personalen förbereder sig – inga barn är i the village.

Det har varit tre veckor som har skiljt sig en hel del från tiden på golvet, men vi har lärt oss en del och fått en större förståelse för barnen som är här och varför de är här. Det har varit intressant att jämföra deras arbetssätt och tillvägagångssätt jämfört med hur man gör det i Sverige. Det har även varit lärorikt att få ta del av socialarbetarnas känslor och tankar kring deras arbete och hur det påverkar dem samt hur man kan hantera det.

Vi hörs i nästa inlägg, där delar vi med oss av våra tips och tankar generellt om praktiken !

Djungelvrålen var lite för salt enligt de personalen här, men de flesta smakade iaf HaHa

Det här inlägget postades den October 13th, 2023, 04:12 och fylls under Nya Zeeland