Vad gör vi förutom att ha VFU – NZ

Postat den 9th October, 2023, 03:49 av Socionomstudent

Förutom att praktisera måndag-fredag så har vi självklart även passat på att utforska området runt omkring på helgerna! I stan (Auckland CBD) har vi bland annat shoppat, gått på rugbymatch och varit uppe i Skytower. Vi har även varit över på grannön Waiheke där vi hade bokat en ridtur, det var magiskt! Otrolig natur och att dessutom få uppleva den på en häst, det kunde inte bli bättre. Rolig kuriosa; en av hästarna som stod i en hage vi red igenom har varit med i Hobbit, han var självaste Bilbo Baggins häst! En annan hade varit med i Captain America (om vi inte minns helt fel ;))

Vi har även spenderat en helg med att besöka bland annat Hobbiton, Reedwoods (en skog med oerhört häftiga barrträd som är bland de största i världen) och Waiotapu Thermal Wonderland. Otroligt häftiga naturupplevelser av alla dess slag! Om du är minsta lilla fan av Sagan om ringen-trilogin samt Hobbit-filmerna, BESÖK Hobbiton! Vi lyckades pricka in en dag med fantastiskt väder – det var både varmt och soligt. Vi hyrde en bil och körde dit, vilket vi verkligen kan rekommendera. Vägen dit var så vacker och det var skönt att kunna bestämma tider mm själva. Waiotapu Thermal Wonderland var också jättecoolt och det fanns flera olika slingor man kunde välja att gå. Reedwoods var också en upplevelse i sig. Vi må ha mycket skog i Sverige men inget som liknar detta!

Vi besökte Wellington under en av våra helger, en mysig stad med mer karaktär och personlighet än Auckland, enligt oss! Under helgen besökte vi Zeelandia, ett inhägnat ekoreservat med magisk natur. Tyvärr så var vi där under den absolut sämsta dagen vädermässigt, det både regnade, haglade och blåste men trots det njöt vi av naturen. Vi hann även med botanisk trädgård, cable car, strosa på stan och att besöka Te Papa Tongarew (NZ nationalmuseum). Museet är dessutom gratis, även om vi hade önskat lite mer historia om landet, koloniseringen och befolkningen.

Vår sista helg på norra ön åkte vi till Northland, alltså norra delen av den norra ön. På vägen till vårt boende i Whaingarei körde vi en liten omväg för att besöka Waipu Glow worm Cave, det var sent och beckmörkt ute och vi hade dessutom kört 4-5km på en grusväg rakt ut i skogen!  Man kan boka in sig på guidade turer i andra Glow Worm Caves, men vi bestämde oss för att testa denna på egen hand och vilken fullträff, SÅ otroligt häftigt! Vi behövde inte gå långt för att nå grottan och sedan var det bara att hukande gå in i den och wow vad häftigt! Vi sov en natt i Whaingarei och på väg norrut igen stannade vi vid Whaingarei falls (ett superfint vattenfall) och sedan fortsatte vi bila längs slingriga vägar utmed kusten. Vi gjorde ett stopp i Matapouri och bestämde oss väldigt spontant för att ta ett dopp i havet, superkallt men så värt det! Vi bodde i Paihia och besökte både den lilla staden Russell och Waitangi Treaty Grounds, i Waitangi blev det både guidad visning och en föreställning av fantastiskt begåvade Maorier. Mycket häftigt och lärorikt!

Under våra sista 2 veckor i NZ så ska vi resa runt på södra ön, det ser vi fram emot! Eftersom vi haft praktik 5 dagar i veckan så lyckades vi få in lite ledigt mellan praktikens slut och vår hemfärd.

Ha det gött så hörs vi igen!

Bilder vi tagit i Skytower, Hamilton Garden, Waiheke, Hobitton & Rotorua

Det här inlägget postades den October 9th, 2023, 03:49 och fylls under Allmänt Nya Zeeland